ورود به حساب کاربری
دیپ دایو، بزرگ‌ترین جاذبه زیرآبی دبی

دبی به عنوان مهم‌ترین و توریستی‌ترین شهر امارات متحده عربی هر ساله پذیرای جمع کثیری از گردشگرانی است که توانسته‌اند از طریق ویزای دبی وارد این شهر شده و به دیدن جاذبه‌های متعدد آن بروند. حاکمان دبی هربار با ساخت سازه‌ای جدید چشم جهانیان را به سوی این شهر متمرکز می‌کنند. یکی از این سازه‌ها که ساخت آن به تازگی موجب شگفتی همگان شده‌است افتتاح عمیق‌ترین استخر غواصی جهان در محله‌ای به نام ند الشبا است. جالب است بدانید که استخر پر‌عمق دیپ دایو در زمینی به وسعت ۱۴۸۷ هزار متر‌مربع به شکل صدفی عظیم‌الجثه با حجم آب شیرین حدود ۱۴ میلیون لیتر ساخته شده‌است که اگر بخواهیم با مثال عظمت آن را بیان کنیم باید بگوییم این حجم آب برابر آب درون ۶ استخر شنای المپیک است. هدف از طراحی این  مجموعه به شکل صدف آن است که گردشگران با دیدن آن در بدو ورود متوجه تاریخچه و میراث کهن اماراتی‌ها در زمینه صید مروارید باشند. عمق استخر دیپ دایو دبی حدود ۶۰ متر است از این رو دیپ دایو دبی را می‌توان به عنوان عمیق‌ترین استخر جهان شناخت به طوری ‌که نام آن در سال ۲۰۲۱ در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شد و اولین مهمان آن شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم بود. این مجموعه منحصر به فرد توسط « جرد یوبلانسکی » که خود از رکوردداران جهانی غواصی در غار است اداره می‌شود. وی معتقد است که مجموعه عظیم دیپ دایو دبی دارای امکانات منحصر‌به‌فردی است که می‌تواند غواصان از سرتاسر دنیا را مجذوب خود نماید. با توجه به همین مطلب ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با برخی از ویژگی‌های فوق‌العاده این سازه استثنایی آشنا کنیم. 

 

در دل عمیق‌ترین استخر جهان چه می‌گذرد؟

قطعا این سوال برای شما نیز به وجود آمده‌است که چگونه این حجم از آب در این استخر ژرف و عمیق مدیریت می‌شود؟ جالب است بدانید که دیپ دایو دبی با استفاده از سیستمی هوشمند و با کمک فناوری‌ای بسیار پیشرفته میلیون‌ها آب موجود در این مجموعه را هر شش ساعت یکبار پاکسازی می‌کند و به شکلی مکانیزه دمای آب را همواره در محدوده ۳۰ درجه سانتی گراد نگه می‌دارد. عمل فیلتراسیون  آب این استخر بدین گونه است که آب طی فرآیندی هوشمند و مدرن از طریق اشعه ماورا بنفش و گردش آب بین سنگ‌های آتشنشانی سیلیکایی به گونه‌ای ریتمییک و در کمترین زمان کاملا پاکسازی می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است، از این رو آب دیپ دایو همواره شفاف و زلال و فاقد هرگونه کلر و ... است. 

 نکته دیگری که به واقع عمیق‌ترین استخر جهان را از سایر همتایان خود متمایز می‌کند وجود شهری متروکه در اعماق آن است. این شهر دیدنی با داشتن گذرگاهی متروکه ، گاراژ و آپارتمانی قدیمی نمادی از شهری فراموش‌شده و غرق‌شده در اعماق اقیانوس را برای گردشگران تداعی می‌کند. به نظر می‌رسد این جذابیت منحصربه‌فرد خود می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای دریافت ویزای دبی از سوی همه کسانی باشد که به غواصی و سفر به اعماق آب علاقه دارند و از کندوکاو در تالارها و دالان‌های آبی لذت می‌برند.   

پس از شهر مغروق آنچه شما را در دل این استخر عمیق مسحور خود می‌کند فضای رنگی و سیستم نورپردازی حیرت‌انگیز این مجموعه است. در دیپ دایو دبی حدود ۱۶۴ چراغ پیشرفته به علاوه ۵۶ دوربین فیلمبرداری تعبیه شده‌است تا تمام تصورات شما از تاریکی و خوفناک بودن اعماق آب را دگرگون کند. این چراغ‌ها کمک می‌کنند تا به شما حسی از آرامش محض منتقل شود . دوربین‌های فیلمبرداری نیز جهت رصد فعالیت‌های غواصان و شناگران در تمامی زوایا نصب شده‌اند که در این باره نیز می‌توان ادعا کرد که این سیستم فیلمبرداری در زمره بزرگ‌ترین و به‌روزترین استدیو فیلمبرداری زیر آبی منطقه قرار دارد. در کنار سیستم‌های فیلمبرداری سیستم‌های صوتی مدرن و به روزی نیز در نظر گرفته‌ شده‌اند تا از طریق آن‌ها بتوان به راحتی با غواصان ارتباط گرفت. 

علاوه بر موارد گفته شده پس از ورود به این مجموعه و تن سپردن به آب زلال آن در اعماق ۶ و ۲۱ متری شاهد دو زیستگاه دیدنی خواهید بود. این زیستگاه‌های خشک با مناظری چشم‌گیر می‌توانند برای مدتی شما را به خود مشغول کنند. در بخش‌های زیرین استخر پنجره‌هایی جهت تماشای نماهای بیرونی  قرار داده شده‌است. اتاق فشار مجموعه دیپ دایو نیز جزو پیشرفته‌ترین اتاق‌های فشار خاورمیانه است. 

 

امکانات ورزشی آموزشی دیپ دایو دبی

بی‌شک دیپ دایو دبی بهشتی مجسم برای همه علاقه‌مندان به غواصی و شناگران از مبتدی تا پیشرفته است. در این مجموعه عظیم همواره کلاس‌هایی در سه بخش کشف، غواصی و توسعه برگزار می‌گردد که هر فرد می‌تواند با توجه به مهارت، علاقه و سطح خود در هر یک از آن‌ها شرکت نماید‌.  دیپ دایو دبی محیطی کاملا امن و کنترل‌شده دارد تا غواصان و شیرجه‌روها بتوانند با نظارت مربیان و نجات غریقانی کارکشته و ماهر با خیالی آسوده و با استفاده از تجهیزات و امکانات موجود در این استخر در هر سطحی به غواصی و شنا بپردازند. غواصان می‌توانند در هر سه سبک اسکوبا و آزاد و اشباع هم غواصی کنند و هم تحت آموزش قرار بگیرند. 

 

  • غواصی اسکوبا: سبکی از غواصی است که در آن غواص به کمک دستگاه تنفسی زیر آبی و سایر تجهیزات می‌تواند به اعماق آب برود. از آن جایی که انسان فاقد آب شش و باله است بدون چنین تجهیزاتی هرگز نمی‌تواند در آب‌های عمیق دوام بیاورد. خود کلمه اسکوبا در لغت به معنای دستگاه تنفس زیر آب است که این دستگاه به شکل سیلندری است که از اکسیژن پر می‌شود  تا هوای لازم برای تنفس غواص را تامین کند. این سبک بین غواصان محبوبیت بیشتری دارد زیرا به آن‌ها آزادی عمل بیشتری می‌دهد. غواصی اسکوبا در دو نوع مدار بسته و مدار باز انجام می‌شود. 
  • غواصی آزاد: در این نوع غواصی غواصان آزادانه و بدون استفاده از کپسول هوا و فقط با اتکا به حبس نفس خود در آب شیرجه می‌زنند و تا زمانیکه نفس را حبس نگه داشته‌اند به غواصی ادامه می‌دهند.
  • غواصی اشباع: این سبک غواصی مربوط به مواردی است که غواص چندین روز را در زیر آب سپری می‌کند از این جهت نیاز به محفظه‌های خشکی دارد که همانند زنگ غواصی عمل می‌کنند و کمک می‌کنند تا غواص مدت زمانی را درون محفظه استراحت کرده و سپس به کنکاش بپردازد. این نوع غواصی بیشتر جنبه صنعتی دارد. 

 

مربیان بین‌المللی و حاذق دیپ دایو تلاش می‌کنند تا سبک‌های غواصی نام برده شده را از طریق برگزاری کلاس‌های ویژه اعمم از کلاس غواصی و شیرجه آزاد ، برگزاری سمینارهای مختلف و آشنایی و ارائه تئوری‌های به روز در زمینه غواصی آموزش دهند تا علاقه‌مندان و گردشگران نهایت استفاده را از گذراندن وقت در این مجموعه ببرند.

 

امکانات تفریحی رفاهی دیپ دایو دبی

 حتما مستحضر هستید که شنا، غواصی و سایر ورزش‌های آبی انرژی زیادی را از فرد می‌گیرد از این رو متولیان مجموعه دیپ دایو خدمات جالب توجهی را جهت رفاه و تمدید قوای حال گردشگران این استخر رویایی در نظر گرفته‌اند. در استخر سرپوشیده دیپ دایو دبی یک رستوران مدرن در طبقات زیرین  با گنجایش حدود ۸۰ صندلی وجود دارد که انواع غذاهای دریایی و بین‌المللی را سرو می‌نماید بنابراین پس از تفریح یا ورزش در این مکان می‌توانید به این رستوران دیدنی مراجع کنید و ضمن لذت بردن از غذایی لذیذ شنای سایر غواصان را نظاره‌گر باشید. 

فروشگاه غواصی موجود در دیپ دایو نیز در نوع خود مثال زدنی است به طوری که شما می‌توانید هرآنچه وسیله مربوط به شنا، غواصی و ... نیاز دارید  را از انواع برندهای معتبر دنیا هم چون اسکوبا پرو، فرت المنت، هالکیون و ... به راحتی خریداری نمایید. گیفت شاپ مجموعه نیز پر از وسایل و سوغاتی‌های جالب توجه از این شهر زیرآبی است که با تهیه آن‌ها می‌توانید خاطره دیدار از این مکان فوق‌العاده را برای همیشه زنده نگه دارید. 

در کنار موارد یادشده دیپ دایو دبی دارای سالن سمینار و همایشی بزرگ با گنجایش حدود ۱۰۰ مهمان است که در آن انواع نشست‌های مهم روز با موضوعاتی پیرامون دریا و موجودات دریایی و ... برگزار می‌گردد که ضمن آن امکان ملاقات با برترین غواصان جهان و ... نیز میسر می‌گردد. هم چنین در صورت تمایل شما می‌توانید مراسم‌هایی مثل جشن تولد ، جشن‌های خانوادگی، نمایش فیلم و ... را نیز در این مکان برپا کنید. 

 

نکاتی درباره دیپ دایو دبی

هنگام تصمیم برای دریافت ویزای دبی جهت دیدار از این شهر جادویی زیرآبی بهتر است به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • آب این استخر همواره دمایی ثابت و مطابق با دمای بدن انسان دارد.
  • به ازا تهیه هر بلیط این مجموعه می‌توانید به مدت چهار تا پنج ساعت از امکانات آن استفاده کنید.
  • دیو دایو دبی در منطقه‌ای از شهر واقع شده‌است که دسترسی به آن با هر وسیله‌ای به سهولت انجام می‌گیرد.
  • چون این مجموعه سرپوشیده است در هر فصلی از سال فارغ از گرم یا نامساعد بودن هوا می‌توانید به آن مراجعه کنید و لحظاتی به یاد ماندنی را تجربه کنید. 
  • کسانی که علاقه‌مند به غواصی دیسکاوری هستند و این گزینه را انتخاب می‌کنند می‌توانند عکس و فیلم‌های خود را به صورت رایگان دریافت کنند. 
  • در این مجموعه به بازدیدکنندگان امکان اجاره دوربین و تجهیزات مرتبط با آن داده می‌شود.

 

نتیجه گیری

حاکمان دبی نه تنها با ساخت سازه‌هایی عظیم بر روی زمین توانسته‌اند رکوردهای جهانی را جا به جا کنند بلکه در تازه‌ترین اقدام خود موفق به زدن رکورد ساخت سرزمینی جادویی در زیر آب شده‌اند. دیپ دایو دبی حقیقتا نه یک استخر بلکه هم‌چون ماکتی از اعماق اقیانوس است. غواصان به لطف این مکان می‌توانند هرآنچه را در سفر به اعماق اقیانوس نیاز دارند به طور تمرینی در این استخر بیاموزند، این امکانی است که نمی‌توان در هیچ جای دیگری از جهان آن را با این کیفیت تجربه کرد پس حتما هنگام تنظیم برنامه‌ی سفر به امارات  بازدید از دیپ دایو دبی را در لیست خود قرار دهید.

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید