ورود به حساب کاربری
سالن اپرای دبی تجلی‌گاه هنر مدرن

دبی شهری است رویایی در دل دکویر داغ که توانسته‌است با جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار خود سالانه هزاران نفر را از طریق صدور ویزای دبی به سمت‌و‌سوی‌ خود بکشد. در حقیقت این شهر علاوه بر داشتن بهترین هتل‌ها، مرکز خریدها، کلاب‌ها و ... صاحب یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین سالن‌های اپرای جهان نیز هست. سالن اپرای دبی در واقع مجلل‌ترین مرکز هنری خاورمیانه و آسیا است که با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر، به شکل روزانه پذیرای خیل گسترده هنرمندان و دوست‌داران هنر از سرتاسر دبی است. این بنای بسیار زیبا با معماری خاص و منحصر‌به‌فردش چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

 

ایده ساخت سالن اپرا چگونه کلید خورد؟

در سال ۲۰۱۲ مسئولان و متولیان فرهنگی حکومتی دبی ایده ساخت مکانی پیشرفته و مجلل با هدف اعتلای فرهنگ و آشنایی بیشتر مردم بومی امارات با هنرهای نمایشی و صنعت موسیقی و ایجاد مکانی جهت استفاده هنری گردشگران و کسانی که مقیم این کشور هستند را مطرح کردند. این ایده نهایتا توسط یکی از بهترین طراحان بین‌المللی دنیا به نام جینوس روستوک و تیمش طراحی و اجرا شد و پس از چهار سال  در سال ۲۰۱۶ به طور رسمی افتتاح گردید. این بنای باشکوه با چنان ظرافت و خلاقیتی طراحی شد که در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه بهترین پروژه خاورمیانه شد و در سال ۲۰۱۶ جایزه برترین طراحی سال را از آن خود کرد. جالب است بدانید این سالن در یکی از بهترین خیابان‌های مرکز شهر دبی یعنی خیابان شیخ محمد بن راشد در زمینی به مساحت ۵۷۹۸ مترمربع و با صرف هزینه ۳۲۰ میلیون دلاری ساخته شد. 

 

پیوند سنت و مدرنیته در معماری سالن اپرای دبی 

همان‌گونه که در مطلب بالا به آن ااشاره شد این مکان دیدنی نه تنها به خاطر امکانات جذاب و پیشرفته‌اش بلکه به خاطر معماری خلاقانه و چشم‌نوازش در کل دنیا به خصوص در خاورمیانه و آسیا زبانزد است. در حقیقت روستوک برای طراحی این سالن از فرهنگ مردم دبی وام گرفته‌است و دقیقا به همین علت است که این بنا از بیرون هم‌چون کشتی‌‌های عربی قدیمی مشهور به جهاز یا جهازات به نظر می‌آید. این کشتی با شیشه‌های متعدد و مختلف نمایی خیره‌کننده را ایجاد کرده‌است که به خوبی روایتگر تاریخ دبی است. در واقع با نظر به این بنای باشکوه تلفیق جذاب سنت و مدرنیته را به چشم خواهید دید. این مکان شکفت‌انگیز توانایی تبدیل به سه حالت مختلف را دارد یعنی می‌تواند در عین واحد از سالن تئاتر به سالن کنسرت و از سالن کنسرت به سالن همایش‌ها و سمینارها تبدیل شود که در نوع خود بسیار جالب توجه و عجیب است. 

 

در داخل سالن اپرای دبی چه چیزی انتظارتان را می‌کشد؟

این سالن مکانی چندمنظوره با امکانات متعدد و مدرن است. در واقع این بنا برای طیف وسیعی از امور هم‌چون اجرای رقص باله، اپرا، تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، فشن شو، اجرای ارکستر، نمایشگاه‌های هنری، اجراهای زنده موسیقی و ... ساخته شده‌است. تمامی سالن‌های این مکان مجهز به بروزترین سیستم‌های صوتی هستند. به طور کلی این سالن اپرا دارای بخش‌های متعددی مثل سالن پروسینیوم، سالن آرچ، سالن کنسرت آکوستیک، سالن کنفراس، سالن تمرین، رستوران، پارکینگ، ترانسفر است که سالن اصلی آن ۲۰۰۰ هزار مترمربع و سالن همایش‌ها ۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد. در سالن‌های مختلف این مکان انواع تئاترهای کمدی، خانوادگی و موسیقی‌های پاپ، راک، جاز، عربی و ... در طول سال اجرا می‌گردد که این برنامه‌ها  در پایان هر ماه تغییر می‌کنند. از این رو گردشگرانی که به عرصه هنر علاقه‌مند هستند  در هر زمانی از سال می‌توانند از طریق تهیه ویزای دبی خود را به این معتبرترین مرکز هنری دنیا برسانند. 

 

قوانین و باید و نبایدهای سالن اپرای دبی

این سالن اپرا همانند دیگر مکان‌های معتبر دنیا  قوانین خاص خود را دارد که لازم است قبل از تهیه بلیط و  ورود به این مرکز از آن‌ها مطلع شوید.

 

  • در این مرکز هر فرد تنها می‌تواند حداکثر تا مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار بلیط تهیه نماید. 
  • هنگام ورود به این سالن همراه داشتن غذا یا هر نوع خوراکی ممنوع است. شما می‌توانید جهت تهیه نوشیدنی یا مواد خوراکی به رستوران‌های موجود در این مجموعه مراجعه کنید. 
  • هرگونه تصویربرداری با دوربین یا موبایل از صحنه‌ی اجرا و نمایش اکیدا ممنوع است. 
  • لازم است بین سی دقیقه تا  دو ساعت قبل از شروع اجراها خود را به محل مورد نظر برسانید چرا که در صورت تاخیر به هیچ عنوان اجازه ورود به شما داده نمی‌شود.
  • به همراه داشتن هر گونه سلاح گرم یا سرد اکیدا ممنوع است.
  • مسئولان سالن‌ها این اجازه را دارند که با افراد خاطی و کسانی که نظم عمومی را به هم می‌زنند برخورد جدی داشته باشند. 
  • قبل از اجرای هر نمایش گروه سنی مناسب با محتوای آن اعلام می‌گردد، پس حتما قبل از تهیه بلیط به این موضوع دقت داشته باشید.
  • مسئولان سالن این حق را دارند که بدون اطلاع قبلی جای صندلی شما را تغییر بدهند. 
  • در صورت گم کردن بلیط خود و به یاد داشتن اطلاعات درج شده بر روی آن می‌توانید از بلیط المثنی استفاده کنید.
  • امکان دارد که در صورت آسیب دیدن بلیط مامور سالن از گرفتن آن امتناع کند. پس در نگه‌داری بلیط‌هایتان دقت کنید. 
  • پس از دریافت بلیط برای نمایش یا کنسرت یا ... مد نظرتان دیگر به هیچ عنوان بلیط صادر شده تعویض نخواهد شد.
  • امکان خرید بلیط هم به صورت حضوری و هم به شکل آنلاین در این مرکز فراهم شده‌است. البته شما فقط می‌توانید برای ده نفر به صورت آنلاین بلیط رزرو کنید، در صورتی که تعدادتان بیشتر از ده نفر باشد باید حتما به صورت حضوری اقدام نمایید.
  • به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که پارکینگ این مجموعه رایگان نیست.

 

راه‌های رسیدن به سالن اپرا

با توجه به اینکه این مرکز هنری، تفریحی در مرکز شهر دبی قرار دارد شما می‌توانید به راحتی با انواع وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی، مترو یا اتوبوس خود را به این مجموعه بی‌نظیر برسانید.

 

نتیجه گیری

همان‌گونه که ذکر شد شما با گرفتن ویزای دبی و ورود به این شهر با کوهی از جاذبه‌های گوناگون گردشگری مواجه خواهید که قطعا سالن اپرای دبی در صدر آن‌ها قرار دارد. این مرکز فرهنگی و هنری با معماری بی‌همتایش هم‌چون الماسی در مرکز شهر دبی خودنمایی می‌کند. اجرای حدود دویست برنامه زنده هنری و کنسرت تنها در سال اول فعالیت این مجموعه گواهی بر تایید مطالب بالا و  مجبوبیت و جذابیت این مجموعه در نزد اهالی دبی است. 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید