ورود به حساب کاربری
برج خلیفه دبی از رویا تا واقعیت

به‌طور قطع روزی که ایده اولیه ساخت بزرگترین و بلندترین برج جهان در جغرافیای بیابانی دبی به ذهن سازندگان آن رسید هیچکس فکر نمی‌کرد که این رویا در عرض پنج تا شش سال به واقعیتی باورنکردنی تبدیل شود.  در واقع برج خلیفه دبی شاهکاری بی‌نظیر است که فقط از طریق گرفتن ویزای دبی و دیدن این سازه مدرن و استثنایی با چشمان خود و از نزدیک متوجه عظمت و زیبایی آن خواهید شد. بدین ترتیب ما در این مطلب قصد داریم شما را با خود به دل مهم‌ترین و شگف‌انگیزترین جاذبه توریستی دبی ببریم تا به‌طور کامل با نحوه ساخت‌و‌ساز و ویژگی‌های منحصر‌به فرد این برج فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد آشنا شوید. 

 

ایده برج خلیفه دبی چگونه متولد و اجرایی شد؟

ایده اولیه ساخت این آسمان‌خراش دیدنی حدود سال ۲۰۰۳ توسط مقامات اماراتی جهت جذب سرمایه‌های خارجی و کسب اعتماد بین‌المللی و در اصل با نیت تغییر اقصاد نفت محور به گردش محور ... مطرح شد که نهایتا در سال ۲۰۰۶ با طراحی شرکت آمریکایی «اسکیدمور، اوینگز و مریل» توسط  مهندس ارشد این پروژه آقای «بیل بیکر» و طراح ارشد آن «آدرین اسمیت» با وجود چالش‌های فراوان کلید خورد که پیمان‌کار اصلی آن شرکت سامسونگ کره جنوبی بود و نهایتا ساخت‌و‌ساز توسط  گروه سرمایه‌گذاری «الغریر» انجام شد. جالب است بدانید که این برج با همت ۱۲ هزار کارگر به شکل شبانه روزی و با صرف ۱۱۰ هزار تن بتون و ۳۱  هزار تن میلگرد فولادی ساخته شد. این برج بلند حجمی معادل ۴۵۰۰۰ مترمکعب و وزنی ۱۱۰۰۰۰ تنی دارد‌. 

برج خلیفه دبی ارتفاعی به طول ۸۲۸ متر دارد که البته در ابتدا قرار بود ارتفاع کمتری داشته باشد اما با ساخت بنا طراح اصلی پروژه به این نتیجه رسید که طبقه بالایی برج با بقیه قسمت‌ها تناسب چندانی ندارد، در نتیجه تصمیم بر آن شد که بر ارتفاع برج اضافه نمایند تا باریک‌تر شده و بدین ترتیب به طرح مد نظر طراح برسند و برج نمایی شکیل‌تر پیدا کند. هم‌چنین در طرح اولیه قرار بود این برج در ۷۳ طبقه مسکونی ساخته شود اما به مرور زمان تغییراتی در طرح ایجاد شد تا اینکه در آخر این برج عظیم‌الجثه در ۲۱۱ طبقه که ۷۰۰ واحد آن مسکونی و بقیه واحدها تجاری، اداری است ساخته شده‌است. 

این بنای بی‌نظیر دارای ۵۲ آسانسور دو عرشه‌‌ای است که هر کدام ظرفیت جابه‌جایی ۴۲ نفر را دارند. طراحی این برج بر اساس نمادها و الگوهای معماری اسلامی صورت گرفته‌است که به گفته برخی نشات گرفته از مسجد سامرا نیز است. برج خلیفه دبی در واقع ترکیبی از سه جزء است که در اطراف هسته مرکزی قرار گرفته‌اند که این طراحی مثلثی شکل حالت ایستایی مناسبی را برای برج ایجاد کرده‌است. این ابر سازه که قرار بود در سال ۲۰۰۹ افتتاح شود به دلیل بروز برخی مشکلات فنی سرانجام با یکسال تاخیر در ژانویه سال ۲۰۱۰ افتتاح گردید. جالب است که  در ابتدا قرار بود با نام برج دبی از آن پرده‌برداری شود اما با تصمیم مسئولین وقت به پاس زحمات رئیس جمهور امارات متحده عربی «خلیفه بن زاید آل نهیان» نام آن به برج خلیفه تغییر یافت. 

 

موقعیت جغرافیایی برج خلیفه

این شاهکار دیدنی در مرکز شهر دبی و در بلوار شیخ محمد بن راشد و دقیقا در کنار دبی مال با فاصله ۳/۳ کیلومتری از دریا واقع شده‌است. در واقع مکان این برج با حساسیتی ویژه و پس از بررسی ۱۷ نقطه مختلف شهر دبی سرانجام بر روی تپه‌های کوی نصر انتخاب شد. شما برای رفتن به این برج می‌توانید از طریق خط قرمز مترو خود را به ایستگاه برج خلیفه دبی برسانید. از طریق مسیر اتوبوس نیز می‌توانید در ایستگاه دبی مال از اتوبوس پیاده شوید و ۸۰۰ متر باقی‌مانده را نیز با تاکسی تا برج بروید. با تاکسی نیز از هر جایی در این شهر به راحتی می‌توانید به برج خلیفه بروید. 

 

 داخل برج خلیفه دبی چه خبر است؟

این برج چشم‌نواز جاهای دیدنی بسیاری دارد که بعید است در یک یا دو روز بتوانید از تمام طبقات و این جذابیت‌ها دیدن کنید. اما در کل با توجه به اینکه این برج بلندترین سازه جهان است آنچه بیش از همه در مقابل دیدگان شما نمود پیدا می‌کند  چشم‌اندازهایی دیدنی در ارتفاعات بالای آن است. در حقیقت وجود همین چشم‌اندازها یکی از ده‌ها علل جذب گردشگران به سوی این بنای پر‌آوازه است. این آسمان‌خراش دارای سه سکوی مجزا است که دو سکوی اول در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ و در ارتفاع ۴۵۲ متری زمین است و سکوی سوم با نام اسکای که بسیار لوکس‌تر است در طبقه ۱۴۸ و در ارتفاع ۵۵۵ متری از زمین قرار دارد. شب هنگام  شما با رفتن به این سکوها آسمان زیبای دبی را با ستارگان بی‌شمارش رصد خواهید کرد که شاید دیدن این تصاویر را هرگز نتوانید در جای دیگری تجربه نکنید. جالب است بدانید که در داخل این برج  و در طبقات  ۱۹ تا ۱۰۸ واحدهای مسکونی قرار گرفته‌اند که هم فروخته و هم اجاره داده می‌شوند. در طبقات ۱۱۲ تا ۱۵۴ واحدهای تجاری این برج قرار گرفته‌اند. یکی از عجایب این برج داشتن هتل‌هایی با برند بسیار لوکس و معروف جورجیو آرمانی در ۱۱ طبقه این برج با ۱۶۰ سوییت است. این موضوع از آن جهت عجیب است که این برند در هیچ کجای دیگری در جهان شعبه ندارد. این هتل‌ها خود دارای ۷ رستوران هستند که در هر کدام می‌توانید با توجه به نام رستوران انواع غذاهای ژاپنی، ایتالیایی،  هندی، مدیترانه‌ای، دریایی و ... را میل کنید. هم‌چنین می‌توانید در کنار اقامت در  اتاق‌های مجلل این هتل‌ها از خدمات ماساژ، حمام سنتی، کرایه کردن ماشین و خدمات نگه‌داری کودکان نیز بهره‌مند شوید. 

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که قطعا شما را برای گرفتن ویزای دبی و تماشای این برج خارق‌العاده ترغیب می‌نماید وجود بلندترین رستوران جهان با نام «اتمسفر» در طبقه ۱۲۲ برج است. این رستوران بسیار لوکس و مدرن مساحت ۱۰۳۰ متر مربع با گنجایش ۲۱۰  با نمایی ۳۶۰ درجه دارد که از پنجره‌های آن تمام شهر زیر پای شما خواهد بود. سرآشپز مطرح «جروم لاگارد» به همراه تیم حرفه‌ای خود در این رستوران غذاهایی متنوع با طعم و مزه‌ای مثال زدنی را برای شما تهیه و طبخ می‌نمایند تا ضمن لذت بردن از فضا، ذائقه‌تان را با بهترین غذاها آشنا کنند. شما پس از صرف غذا در رستوران‌های متعدد این برج می‌توانید به باشگاه بسیار مجهز و تخصصی آن بروید. این باشگاه با نمای بی‌نظیر خود حس شادی و هیجان را در شما تقویت می‌کند تا با انرژی و انگیزه بیشتری ورزش کنید. این مکان مساحت ۶۳۲۰ متر مربعی دارد که دارای چهار سطح عمومی و یک سطح مختص بانوان است. استخر و روف‌تاپ این برج نیز بهشتی دیدنی است که آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

این سازه فوق مدرن دارای امکانات عمومی متعدد دیگری چون اتاق مادر و کودک، اتاق سرگرمی کودک، اتاق نگه‌داری از کودکان گم‌شده، اتاق اشیای گمشده، اتاق نگه‌داری از چمدان، سالن برگزاری مراسم در طبقه ۱۱۲، محوطه مخصوص افراد ناتوان و توانجو، تلسکوپ، اینترنت پر سرعت، صندلی چرخدار، چاپ عکس‌های گرفته‌شده، دستگاه خرید بلیط و کارتخوان و ... است. 

 

موقعیت  بیرونی برج خلیفه دبی

در محوطه بیرونی برج خلیفه دبی پارکی بسیار زیبا و مفرح به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد که طراحی آن توسط شرکت اس.دبلیو.ای و بر اساس الگویی از شکل ظاهری گل بیابانی هیمیلز صورت‌ گرفته‌است. شما می‌توانید یک روز عالی در این پارک داشته باشید و ضمن دوچرخه‌سواری و ... از نمای بی‌بدیل برج خلیفه لذت ببرید. در کنار این پارک آبنمایی بسیار جالب وجود دارد که هزینه ساخت آن ۲۱۸ میلیون دلار بوده‌است. این آبنما موزیکال بوده و ۲۷۵ متر طول دارد و می‌تواند آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متر به بالا پرتاب کند. هم‌چنین در این آبنما ۶۶۰۰ لامپ با ۲۵ رنگ متنوع به کار رفته‌است که به جذابیت بیشتر آن افزوده‌است. 

از دیگر دیدنی‌های هم‌جوار این برج مرکز خرید دبی مال است که بیش از ۲۰۰ رستوران، ۱۳۰۰ فروشگاه با حدود ۸۰ میلیون بازدیدکننده در طول سال دارد که بی‌شک پس از دیدن این برج رفتن و خرید در این مکان رویایی رضایت خاطر شما را به خوبی جلب می‌نماید. هم‌چنین لازم به ذکر است که در اطراف برج خلیفه دبی هتل‌های متعددی چون هتل ویدا، هتل پلسی، هتل البهار و ... وجود دارد که به راحتی می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. نکته جالب توجه دیگر تماشای مراسم آتش‌بازی و نورافشانی در آیین‌های مناسبتی و تحویل سال نو است. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۸ این مراسم به مدت ۶ دقیقه، با هزینه ۶ میلیون دلار، به وسیله فشفشه‌هایی که تا ارتفاع ۳۲۸۰ متر بالا می‌رفتند انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر بود، به شکلی که توانست رکورد دیگری را برای این سازه در کتاب گینس به‌ دست آورد.

 

قوانینی که برای ورود به برج خلیفه دبی باید رعایت کنید

ورود به این برج قوانین خاصی دارد که باید حتما آن‌ها را رعایت بفرمایید. این قوانین به شرح زیر هستند.

  • شما در این برج فقط می‌توانید یه ساک کوچک را به همراه خود داشته باشید چرا که باید تمام وسایل و چمدان‌های خود را در اختیار اتاق نگه‌داری از چمدان‌ها بگذارید.
  • تمام گردشگران و افراد تنها می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در طبقه ۱۴۸ یا همان سکوی آسمان تردد کنند. البته این قانون در مورد طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ صدق نمی‌کند و شما می‌توانید بدون محدودیت در این طبقات بمانید.
  • همراه داشتن حیوانات خانگی در این برج به‌طور کلی ممنوع است.
  • در صورت ناآرام بودن شرایط جوی اجازه تردد در بالکن‌های برج  به شما داده نمی‌شود. 
  • آوردن هرگونه خوراکی و نوشیدنی به داخل برج ممنوع است.

 

عجایب برج خلیفه دبی

این سازه چشم‌نواز عجایب جالبی را در دل خود جای داده‌است و رکوردهای زیادی را در نوع خود زده‌است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

  • برج خلیفه دبی بلند‌ترین و استثنایی‌ترین سازه حال حاضر جهان است.
  • سیستم آب این برج روزانه حدود ۹۴۶ هزار لیتر آب را از طریق ۱۰۰ کیلومتر لوله پمپاژ می‌کند.
  • این برج با داشتن ۲۱۱ طبقه  بیشترین تعداد طبقات را در میان دیگر برج‌های جهان دارد.
  • برج خلیفه دبی بلندترین طبقه مسکونی جهان در ارتفاع ۵۴۸ متری از سطح زمین را دارد. 
  • این بنا بلندترین رستوران جهان در ارتفاع ۴۴۲ متری زمین را دارد.
  • شما در این برج شاهد بلندترین استخر و باشگاه جهان خواهید بود.
  • مجهزترین، پر سرعت‌ترین و طولانی‌ترین آسانسورهای دنیا در این برج قرار دارد. 
  • در طبقه ۱۵۸ برج خلیفه شاهد بلندترین مسجد جهان خواهید بود که به دلیل ارتفاع زیاد اواقات شرعی در طبقات بالایی و پایینی آن فرق دارد. بنابراین به فتوای مفتی وقت دبی اذان صبح در طبقات ۱۵۰ به بالا سه دقیقه زودتر پخش می‌شود. 
  • برج خلیفه قابلیت پذیرایی از ۱۲ هزار نفر را به‌طور همزمان دارد. این مکان دارای پارکینگ با گنجایش ۳۰۰۰ ماشین است.
  • نمای خارجی این برج ۲۸ هزار و ۲۱۶ پنل شیشه‌ای دارد که تمیز‌کردن این شیشه‌ها توسط تیم‌های حرفه‌ای ۳۶ نفره انجام می‌شود که به مدت سه ماه طول می‌کشد. 
  • این برج بلند بالا فقط تا طبقه ۱۶۰ دارای ۲۹۰۹ پله است.
  • مصرف برق این برج در ساعات اوج به ۵۰ مگاوات می‌رسد که رقمی بسیار بالا و حیرت‌انگیز است.
  • برج خلیفه دبی از فاصله ۹۵ کیلومتری به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. 
  • قدرت سیستم تهویه و سرمایشی این برج  ۴۶ مگاوات است که برای درک بهتر جالب است بدانید این مقدار معادل ذوب شدن ۱۳ هزار تن یخ در طول یک روز است. 
  • در بالاترین طبقه این برج دمای هوا تا منفی ۱۵ درجه کاهش می‌یابد.
  • برج خلیفه دارای ۱۷۰۰۰ در است که این درها مجهز به سیستم ردیابی باد هستند تا در صورت نبود امنیت کافی از بازشدن درب‌ها جلوگیری کنند. 
  • شما در این برج می‌توانید  غروب بی‌نظیر خورشید را دو بار، یکبار از طبقه پایین و یکبار از طبقه ۱۴۸ تماشا کنید. 
  • صد طبقه اول برج خلیفه دبی در عرض ۱۰۹۳ روز ساخته شده‌است که معادل ساخت یک طبقه در عرض سه روز است.   

 

نتیجه‌گیری

همان‌گونه که در مطالب بالا ذکر شد ساخت چنین سازه عظیمی در جغرافیای بیابانی دبی کاری بس قابل تقدیر است‌ که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها رکورد خود را خفظ کند. برج خلیفه دبی نه فقط به خاطر شهرتش به عنوان بلندترین سازه جهان بلکه به دلیل جذابیت‌های بی‌شمار دیگرش شما را برای گرفتن ویزای دبی  و دیدن این بنا از نزدیک ترغیب می‌نماید. بنابراین هر توریست خوش ذوق و خوش سلیقه‌ای بازدید از این مکان به یاد ماندنی را در برنامه سفر خود قرار خواهد داد. 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید