ورود به حساب کاربری
آشنایی با مسجد جمیرا دبی؛ تاریخچه و اطلاعات مهندسی

دبی از شهرهای مدرن و توریستی کشور امارات متحده عربی بوده که جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است. مسجد جمیرا دبی یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی دبی به‌‌حساب می‌آید که از سبک برجسته و فوق‌العاده برخوردار است. مسجد جمیرا از زیباترین مسجدهای دنیا بوده و از قدیمی‌ترین مساجد شهر دبی به‌شمار می‌آید که در سال 1976 میلادی در محله ساحلی جمیرا ساخته شده است. در حقیقت این مسجد بخشی از تاریخ و شکوه سرزمین عربی امارات را به نمایش درآورده است؛ از این‌رو جایگاه ویژه‌ای برای بومی‌ها داشته و به عنوان نماد شهر دبی شناخته می‌شود. حال افراد علاقه‌مند به بناهای تاریخی و باستانی، می‌توانند با اخذ ویزای دبی به این شهر تاریخی سفر کرده و از جاذبه‌های باستانی، تفریحی و توریستی بازدید کنند. در اینجا سعی خواهیم کرد تا با هم به مسجد جمیرا دبی سری بزنیم و با تاریخچه، اطلاعات مهندسی و معماری آن بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه مسجد جمیرا دبی

بدون تردید مسجد جمیرای دبی از زیباترین و شگفت‌آورترین مساجد در سراسر جهان شناخته می‌شود که در منطقه ساحلی و لوکس جمیرا واقع شده است. در گذشته ساکنین منطقه ساحلی جمیرا، اعرابی بودند که با شغل ماهی‌گیری، صید مروارید و صدف زندگی می‌کردند. به مرور زمان با توجه به ویژگی‌های این منطقه، از سال 1960 میلادی اقامت ثروتمندان در این منطقه افزایش یافت. مسجد جمیرا دبی در سال  1976 میلادی ساخته شده و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های مسلمانان امارات متحده عربی به‌حساب می‌آید که از ظرفیت 1300 نفری برخوردار است. 

سبک معماری این مسجد زیبا از رایج‌ترین سبک‌ها در دوران حکومت فاطمیان بوده و امروزه در مراسم‌های مختلف به‌ویژه برپایی نماز جمعه از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در سال 1995 میلادی با اجرای طرح توسعه مسکن در جمیرا و ساخت آرپاتمان‌های مسکونی، منطقه جمیرا به یکی از پربازدیدترین و شلوغ‌ترین مناطق دبی تبدیل شد که وجود مسجد جمیرای دبی بر اهمیت منطقه افزوده است؛ زیرا در این بنای تاریخی، می‌توان اسرار نهفته در تاریخ کشور امارات را کشف کرد.  

معماری مسجد جمیرا

مسجد جمیرا دبی یکی از بناهای تاریخی و دیدنی کشور امارات به‌شمار می‌آید که نمونه بارزی از سبک معماری دوران فاطمیان (909-1167 میلادی) است. این سبک معماری در واقع تلفیقی از معماری کشورهای شرقی و عربی بوده که در آن عناصری از معماری باستانی، بیزانسی، مصری، آفریقای شمالی و معماری عربی وجود دارد. خلفای فاطمی در رقابت با فرمانروایان عباسی و بیزانسی، کاخ‌ها و مساجد لوکس و باشکوهی را ساختند و همین موضوع سبب شده است تا سازندگان و پیمانکاران بعدی هم از سبک معماری آن دوران در ساخت بناهای امروزی بهره ببرند. 

به‌طور کلی در معماری فاطمی، مساجد به صورت مربع و متقارن با گنبد بزرگ و عظیم ساخته می‌شدند و دارای منبری با شکوه و پر زرق و برق بودند. از ویژگی‌های معماری مسجد جمیرا دبی، می‌توان به دیوار رو به خانه خدا، نمای داخلی و بیرونی مجلل، محوطه زیبا اشاره کرد. 

بخش‌های مختلف مسجد جمیرا دبی

مسجد جمیرا مانند مرواریدی زیبا در شهر دبی امارات می‌درخشد و از شاهکارهای تاریخی این کشور به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی این مسجد از 2 بخش اصلی داخلی و بیرونی تشکیل شده است: 

  • فضای داخلی مسجد جمیرا
    قسمت داخلی مسجد جمیرا شهر دبی دارای تزئینات با ظرافت خاص و بی‌نظیر بوده و چلچراغی بزرگ، فضای زیر گنبد اصلی را روشن کرده است. از ویژگی‌های خاص این مسجد، می‌توان به ساخت دیوارهایی رو به کعبه و طراحی منحصر به‌فرد محراب اشاره کرد. در معماری داخلی این مسجد از رنگ‌های زیادی برای تزئین استفاده شده که رنگ سفید غالب بر سایر رنگ‌ها است. 
  • فضای بیرونی مسجد جمیرا
    نمای خارجی مسجد جمیرای دبی بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده است که گنبدی به ارتفاع 16 متر، عظمت و شکوه این مسجد را به خوبی نشان می‌دهد. در دو طرف گنبد اصلی این مسجد، مناره‌هایی با ارتفاع 40 متر تعبیه شده‌اند که برای رفتن به بالاترین بخش مناره، می‌توان از پله‌های مارپیچی داخل آن‌ها استفاده کرد. نمای بیرونی مسجد با سنگ‌های سفید مرمر و گرانیت تزیین شده که جلوه زیبایی به آن بخشیده است. 

دسترسی به مسجد جمیرای دبی

مسجد جمیرا در جاده ساحلی جمیرا، محله جمیرای دبی، خیابان ۳۹ اس و خیابان اِی ۲ واقع شده است و افرادی که با اخذ ویزای دبی به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند به راحتی از این بنای تاریخی و باشکوه بازدید کنند. برای رفتن به سمت مسجد جمیرای دبی، وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تاکسی وجود دارد و گردشگران را به این جاذبه تاریخی شهر دبی می‌رسانند. این مسجد از اذان صبح تا پس از نماز عشا باز بوده و پیروان سایر ادیان، می‌توانند از ساعت 10 وارد این مسجد زیبا شوند.

آداب و قوانین ورود به مسجد جمیرا

ورود به مساجد در کشورهای اسلامی، آداب، رسوم و قوانین خاص خود را دارد که معمولا آقایان و بانوان باید پوشش مناسبی داشته باشند اما این قانون در مسجد جمیرا دبی به صورت کامل اجرا نمی‌شود؛ از این‌رو پیروان ادیان دیگر تنها با پوشش مناسب و بدون روسری وارد این عبادتگاه تاریخی می‌شوند. از آداب و قوانین این مسجد، می‌توان به اجباری بودن در آوردن کفش برای ورود به مسجد، پوشیدن جوراب برای بانوان، ممنوع بودن عکاسی و فیلمبرداری از فضای داخلی مسجد و ترجیحا با وضو وارد شدن مسلمانان اشاره کرد. لازم به ذکر است که در زمان برپایی نمازهای پنج‌گانه و نماز جمعه به بازدید این مسجد نروید. مسجد جمیرا در دبی از جاذبه‌های گردشگری کشور امارات به‌شمار می‌آید که بازدید از آن کاملا رایگان است؛ بنابراین در سفر به دبی، بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید.       

جمع‌بندی

بدون تردید شهر دبی امارات متحده عربی از لوکس‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای خاورمیانه محسوب می‌شود که در هر منطقه از آن، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی وجود دارد. مسجد جمیرا دبی یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های تاریخی کشور امارات بوده که با سبک معماری فاطمی ساخته شده است. این مسجد در محله ساحلی جمیرا قرار دارد و تمام روزهای سال پذیرای مسلمانان و پیروان ادیان ملیت‌های مختلف است. هر ساله گردشگران بیشماری با اخذ ویزای دبی و سفر به کشور امارات، از این مسجد زیبا و لوکس بازدید می‌کنند؛ از این‌رو اگر به کشور امارات متحده عربی و شهر توریستی دبی سفر کردید، حتما به مسجد جمیرا دبی سری بزنید و اسرار تاریخ کشور امارات را در معماری باشکوه آن تماشا کنید.        

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید