ورود به حساب کاربری
واحد پول دبی چیست؛ با چه ارزی در دبی خرید کنیم؟

 شاید مهم‌ترین نکته قبل از هر سفر خارجی بررسی واحد پول کشور مقصد باشد. دلیل اهمیت این موضوع را زمانی متوجه خواهید شد که بدانید خرج‌های سفر شما با ارز رایج آن کشور محاسبه خواهد شد. پس برای سفری برنامه‌ریزی‌شده و مطمئن کسب اطلاعات راجع به ارز کشور مقصد از پراهمیت‌ترین تحقیقات قبل سفرتان خواهد.

 در این صفحه قصد داریم دررابطه‌با واحد پولی دبی یعنی درهم امارات توضیح دهیم و آن را بررسی کنیم تا قبل از سفر به دبی هر چیزی راجع به درهم نیاز دارید را بدانید و هزینه‌های سفر خود را به‌درستی پیش‌بینی کنید.

واحد پول دبی چیست؟

 واحد پول دبی درهم است که معادل 100 فلس است. فلس و درهم موجود در امارات به شکل اسکناس و سکه در دسترس هستند. اسکناس‌هایی که در دبی یافت می‌شود 5، 10، 20، 50، 100 و 1000 درهمی هستند.

 اسکناس‌های 5 درهمی قهوه‌ای‌رنگ، اسکناس‌های 10 درهمی سبزرنگ، اسکناس‌های 20 درهمی آبی روشن، اسکناس‌های 50 درهمی بنفش‌رنگ، اسکناس‌های 100 درهمی صورتی رنگ و اسکناس‌های 1000 درهمی قهوه‌ای ارغوانی هستند.

 همچنین سکه‌های 5، 10، 25، 50 و 1 درهمی در دبی وجود دارد. تصاویر و نمادهایی که روی سکه‌ها و اسکناس‌های واحد پول دبی به‌کاررفته همه نمادهای بومی و عربی هستند که یا تصویر افراد مشهور امارات بوده یا تصویر سازه‌های مشهور این کشور است. به همین دلیل درهم امارات به‌سرعت از روی تصاویر روی آن تشخیص داده می‌شود.

تاریخچه پول دبی را بشناسیم

 واحد پول دبی؛ درهم با نام رسمی AED که مخفف عبارت (United Arab Emirates dirham) است شناخته می‌شود. نام این واحد پول رسمی امارات سرگذشت جالبی دارد و به دوران یونان باستان باز می‌گردد.

 واژه درهم از نام سکه یونانی، دراخما گرفته شده است. یونانیان در زمان امپراتوری بیزانس لوانت با عربستان تجارت داشتند و از آن زمان وارد زبان عربی و سپس تمدن اسلامی شد. بعدها که تمدن اسلامی گسترش یافت درهم در آندلس و امپراتوری بیزانس و همچنین بخش‌هایی از اروپا به‌عنوان واحد پولی بکار رفت.

 در زمان عثمانیان از درهم به‌عنوان واحد جرم شرعی که هر بار مقدار آن تغییر می‌کرد استفاده می‌شد تا اینکه در سال 1992 عمر وادیلو مقدار آن را بر اساس وزن نقره مشخص کرد و سپس پول رایج کشور امارات شد و تاکنون هم مورداستفاده قرار گرفته است.

برای سفر به دبی چه ارزی ببریم

 درهم و دلار ارزهای رایج در دبی محسوب می‌شوند. اما نکته اینجاست که ما به‌عنوان اشخاصی که قصد سفر به این شهر را داریم، چه ارزی را با خود همراه ببریم؟ معاملات و خریدهای خود را با درهم انجام دهیم یا دلار؟

 راستش را بخواهید اگر پول خود را به دلار تبدیل کرده و سپس در صرافی‌های موجود در دبی آن را به درهم تبدیل کنید راه به‌صرفه‌تری است. ازآنجاکه ممکن است تمام پول خود را خرج نکنید اگر همه پول شما به درهم تبدیل شده باشد، تبدیل دوباره آن به ریال سخت خواهد بود. درحالی‌که تبدیل دلار به ریال و بالعکس بسیار ساده است.

ارزش ارز دبی چقدر است؟

 ارزش درهم امارات در حال حاضر حدوداً برابر با 136.000 ریال ایران است. درهم بر اساس دلار آمریکا ارزشی برابر با 0.272 دلار دارد. از نظر جایگاه در میان ارزهای جهان، درهم جایگاه مناسبی داشته و توسط بسیاری از کشورهای جهان ازجمله عمان و قطر پذیرفته شده است.

صرافی‌های موجود در دبی کدام است

 اگر پول خود را که به دلار تبدیل کردید، سریعاً با ورود به دبی آن را به صرافی‌ها برده و به درهم تبدیل کنید؛ چراکه درکل خرید با درهم در دبی رایج‌تر است. برای تبدیل دلار به درهم تعداد زیادی صرافی در دبی وجود دارد که مشهورترین آنها موارد زیر است: 

  • صرافی الرستمانی: دبی، مرکز الخلیج، طبقه 1
  • صرافی شرف: دبی، جمیرا بیچ رزیدنس، ساختمان الشمس
  • صرافی الفردان: دبی، الرفا، جاده خلید بن ولید، مرکز تکنو الزارا، طبقه همکف
  • صرافی الانصاری: دبی، البشرا 1، مرکز تجاری الانصاری طبقه همکف.
  • صرافی بین‌المللی امارات متحده عربی: دبی، خیابان دمشق، ساختمان المنصوری، شماره 3 واقع در ساختمان اداری UAE

خرید در دبی با درهم یا دلار؟

 با اینکه تمام فروشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید موجود در دبی دلار هم قبول می‌کنند، اما در کل خرید با درهم برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. همچنین این نکته را مدنظر داشته باشید که تبدیل ارز در هتل ارزان‌تر از تبدیل ارز در فرودگاه خواهد بود.

چقدر درهم با خود به دبی ببریم؟

 جواب این سؤال کاملاً به مدت‌زمان اقامتتان در دبی بستگی دارد؛ اما اگر سفر شما زیر 10 روز طول می‌کشد، به چیزی حدود 800 دلار که تقریباً برابر است با 2941 درهم نیاز دارید. اگر هم قصد دارید 10 روز در این شهر اقامت داشته باشید، 1500 دلار یا 5514 درهم باید همراه خود داشته باشید.

 البته بسته به اینکه قصد دارید چندنفره به دبی سفر کنید و استایل سفر شما چگونه باشد، این هزینه متفاوت خواهد بود. طبق تخمین‌ها اقامت یک‌هفته‌ای لوکس در دبی چیزی حداقل 3500 دلار یا 12867 درهم هزینه نیاز دارد.

پول نقد مجاز در شهر دبی

 طبق قانون جدیدی که دولت امارات جهت مبارزه با پول‌شویی تصویب کرده، هر مسافر می‌تواند تا مرز 100 هزار درهم پول نقد را به دبی وارد یا از آن خارج کند بدون اینکه نیاز باشد درمورد آن به این دولت چیزی ازقبل اعلام کند.

 واردکردن یا خارج‌کردن هر کالا یا پول نقدی باارزش بیشتر از 100 هزار درهم نیازمند در جریان گذاشتن مأموران گمرک دبی و تکمیل فرم‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی مرتبط است. این قانون شامل هر نوع ورود و خروج به دبی از راه‌های زمینی، هوایی و دریایی است.

هزینه‌های عادی زندگی در دبی کدام است؟

 خریدهای ساده در دبی مثل خرید آب، غذا، پرداخت کرایه تاکسی و... بر اساس درهم تخمین زده شده تا بهتر بتوانید هزینه کلی سفر به دبی را پیش‌بینی کنید: بطری آب کوچک: 1.5 درهم، بیگ مک: 16.75 درهم، بریانی: 13 درهم، کرایه تاکسی کوتاه: 12 درهم، هزینه بلیت متروی دبی: 5.8 درهم و هزینه بلیت استاندارد سینما: 35 درهم.

پول نقد داشته باشیم یا کارت بکشیم؟

 به‌طورکلی برای خرید از فروشگاه‌ها و پرداخت هزینه‌های هتل و... پرداخت با پول نقد هزینه کمتری دارد اما پرداخت کرایه تاکسی با استفاده از سیستم پی پال و مسترکارت نیز در دبی رایج بوده و هیچ مشکلی ندارد. سعی کنید برای هر دو حالت ازقبل آماده باشید؛ زیرا علاوه بر این موارد، انعام دادن با پول نقد در دبی بسیار رواج دارد.

 حرف آخر

 واحد پول دبی یعنی درهم امارات را در این صفحه بررسی کردیم. جایگاه ویژه‌ای که شهر دبی دارد باعث شده که در این شهر هم درهم و هم دلار مورداستفاده قرار گیرد. بااین‌حال بهترین استراتژی برای سفر به دبی این است که ابتدا در ایران پول خود را به دلار تبدیل کرده و سپس در دبی دلارها را به درهم تبدیل کنید.

 علت آن هم این است که خرید در دبی با درهم بسیار ارزان‌تر تمام شده و اگر خرج شما کمتر از پولی که با خود برده‌اید شد، بتوانید راحت‌تر دلارها را به ریال تبدیل کنید؛ زیرا تبدیل درهم به ریال کمی مشکل است. درنهایت امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و بتوانید سفر خوبی به دبی داشته باشید.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید