ورود به حساب کاربری
امکانات فرودگاه دبی و معرفی ترمینال های آن

ازآن‌جا‌که دبی یک شهر تورستی است هرساله مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا است. به همین دلیل فرودگاه دبی یکی از پرترددترین فرودگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. در این صفحه قصد داریم اطلاعات کاملی درباره این فرودگاه شامل امکانات، پروازهای داخلی و خارجی آن، وسایل حمل‌ونقل و بسیاری موارد دیگر در اختیارتان قرار دهیم. تا پایان مطلب با ما باشید. 

 

شناختی کلی از فرودگاه دبی 

فرودگاه بین‌المللی دبی فرودگاه اصلی این شهر است که در سال 1960 افتتاح شده و امروزه بر اساس تعداد جابه‌جایی مسافران بین‌المللی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود. همچنین بر اساس جابه‌جایی تعداد مسافر سومین فرودگاه شلوغ جهان است.

این فرودگاه 2900 هکتار مساحت دارد و با کد یاتا DXB و کد ایکائو OMDB در جهان شناخته می‌شود. تقریباً تمام شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا مثل هواپیمایی امارات، فلای دبی، بریتیش ایرویز، ایرفرانس، لوفت هانزا و کی ال ام در این فرودگاه پروازهایی منظم دارند. شاید جالب باشد اگر بدانید این فرودگاه ظرفیت جابه‌جایی 75 میلیون مسافر در سال دارد و به همین دلیل بسیار اهمیت داشته و امکانات متنوعی دارد.  

 

امکانات فرودگاه دبی کدام است؟

فرودگاه دبی امکانات بسیار متنوعی دارد طوری که اگر نیاز باشد مسافری چند ساعت در این فرودگاه منتظر بماند هیچ نیازی به خارج از محوطه فرودگاه پیدا نمی‌کند. رستوران‌های بسیار شیک، مراکز خرید عظیم، اینترنت رایگان در همه نقاط فرودگاه، خدمات پزشکی، بانک‌ها و خودپردازهای گوناگون، موزه، باغ، سالن‌های ورزش و ماساژ از جمله امکانات این فرودگاه است. 

 

ترمینال‌های فرودگاه دبی 

گنجایش بالای فرودگاه دبی و تبدیل‌شدن آن به سومین فرودگاه شلوغ جهان بر اساس جابه‌جایی مسافر به‌خاطرداشتن سه ترمینال بسیار مجهز و عظیمی است که هم پروازهای داخلی و هم خارجی را هندل می‌کنند. 

ترمینال شماره 1 

اصلی‌ترین ترمینال فرودگاه دبی که بیش از صد ایرلاین معتبر دنیا از آن استفاده می‌‎کنند، ترمینال شماره 1 است. این ترمینال با 520.000 مترمربع مساحت، ظرفیت جابه‌جایی 15 میلیون مسافر را در سال دارد. این ترمینال یک سالن اصلی با نام سالن D و 221 کانتر چک دارد. 

ترمینال شماره 1 سه‌طبقه دارد که طبقه اول آن به پروازهای خارجی اختصاص دارد. کانترهای چک این(Check in) و کانترهای تحویل بار در این طبقه قرار دارند. وجود باجه‌های فروش بلیت هواپیما و صرافی در این طبقه دغدغه مسافران برای تهیه بلیت و چینج کردن پولشان را از بین برده است.

طبقه دوم نیز مختص پروازهای ورودی بوده و امکاناتی نظیر بخش مهاجرت، بخش خدمات بار، سالن تشریفات و سالن استراحت دارد.

در طبقه سوم خدماتی مانند رستوران، اتاق کودک، شرکت‌های خدماتی کرایه تاکسی، انواع کافه و بانک و... یافت می‌شود. اگر قصد سیگار کشیدن در این ترمینال را دارید باید به طبقه سوم بروید چراکه اسموکینگ روم‌های این ترمینال در طبقه سوم هستند.

ترمینال شماره 2

ترمینال دوم با ظرفیت 5 میلیون مسافر کمی دورتر از ترمینال‌های 1 و 3 قرار داشته و برای پروازهای جنوب شرق آسیا و حوزه خلیج‌فارس از آن استفاده می‌شود. پروازهای چارتر و ارزان‌قیمت فلای دبی که بیشتر ایرانی‌ها هم با آن آشنایی دارند در این ترمینال عرضه می‌شود.

فاصله زیاد ترمینال 2 از 1 و 3 باعث شده که مسافران  برای جابه‌جایی از ترمینال 2 به ترمینال‌های 1 و 3 از سرویس شاتل استفاده کنند. سرویس شاتل در این ترمینال به صورت 24 ساعته فعال است. این ترمینال 4 طبقه دارد که طبقه اول آن برای پروازهای ورودی، طبقه دوم برای سوار شدن مسافران به هواپیما و  طبقه سوم برای پروازهای خروجی اختصاص داده شده‌اند.

طبقه چهارم نیز برای استفاده از خدمات مختلف مثل اتاق کودک، انواع دستگاه خودپرداز، سالن تشریفات، انواع رستوران، شرکت‌های کرایه اتومبیل، مرکز تجاری و... اختصاص‌داده‌شده است. 

ترمینال شماره 3

ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی ظرفیت 65 میلیون مسافر را داشته و بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان است.مساحت این ترمینال 160.000 مترمربع است. ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی نیز 4 طبقه دارد

 طبقه اول مختص پروازهای ورودی است. باجه کرایه اتومبیل، کانتر چک این و باجه رزرو هتل در این طبقه قرار دارند. همچنین در صورتی که به کمک‌های پزشکی نیاز داشتید می‌توانید به کلینیک درمانی طبقه اول ترمینال شماره 3 مراجعه کنید.

طبقه دوم مختص سوار شدن به هواپیما است و طبقه سوم برای پروازهای خارجی طراحی شده است. امکاناتی از جمله فودکورت، مکانی برای بازی‌های ویدئویی و تماشای تلویزیون در این طبقه طراحی شده است.

 طبقه چهارم که آخرین طبقه این ترمینال به حساب می‌آید نیز برای پروازهای ورودی طراحی شده است. بخش عمده‌ای از امکانات ترمینال دبی در این طبقه قرار گرفته است. از جمله این امکانات صرافی، شرکت‌های کرایه اتومبیل ، بانک، رستوران و کافه، مرکز تجاری، اتاق‌های مادر و کودک، محوطه بازی کودکان و سالن‌های استراحت هستند.

توجه داشته باشید هتل بین‌المللی دبی در این ترمینال قرار دارد و اگر با کمبود وقت مواجه هستید و ترجیح می‌دهید از هتل فرودگاه استفاده کنید باید به ترمینال شماره 3 در طبقه چهارم مراجعه کنید.

ترمینال‌های شماره ۱ و ۳ دارای محوطه‌های مشترکی هستند. به همین دلیل مسافران بدون مراجعه به بخش مهاجرت می‌توانند بین این دو ترمینال جابجا شوند. برای جابجایی بین این دو ترمینال‌ می‌توانید از سرویس شاتل،اتوبوس‌ و متر استفاده کنید.

 

پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه دبی 

از فرودگاه دبی به 270 مقصد جهان پرواز انجام می‌شود و در مجموع بیش از 140 شرکت هواپیمایی معتبر داخلی و خارجی در این فرودگاه پرواز می‌کنند. پروازهای خارجی دبی به تمام پایتخت‌های مهم دنیا و شهرهای پرجمعیت انجام می‌شود.

از دبی به 12 شهر ایران یعنی تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر، قشم، لار، کیش و ساری پرواز انجام می‌شود که شرکت‌های هوایی کاسپین، امارات، فلای دبی، ایران‌ایر، کیش ایر، قشم ایر، تابان ایر و ماهان این پروازها را مدیریت می‌کنند. 

 

وسایل حمل و نقل فرودگاه دبی 

در فرودگاه دبی 4 روش برای حمل‌ونقل وجود دارد که شامل تاکسی، مترو، اتوبوس و ماشین‌های کرایه‌ای است. برای استفاده از تاکسی‌ها می‌توانید به محوطه بیرونی هر ترمینال رفته و وارد ایستگاه‌های تاکسی شوید. عموم مسافران از این روش برای رفتن از فرودگاه به داخل شهر استفاده می‌کنند.

خطوط اتوبوس‌رانی 401 و 402 درون فرودگاه ایستگاه دارند و شما می‌توانید از آنها برای رسیدن به داخل شهر دبی استفاده کنید. در ترمینال‌های 1 و 3 نیز خط‌قرمز مترو هر 10 دقیقه یکبار مسافر سوار کرده و به خارج از فرودگاه منتقل می‌کند. همچنین در طبقات سوم و چهارم ترمینال‌ها شرکت‌های کرایه خودرو منتظر شما هستند تا با دادن مبلغی خودروی شخصی خود را تحویل گرفته و از فرودگاه بیرون روید.  

 

موقعیت مکانی فرودگاه دبی 

فرودگاه دبی در منطقه القرهود که در فاصله 5 کیلومتری شهر دبی واقع شده قرار دارد. در جنوب شرقی فرودگاه پارک مشرف قرار گرفته است و در جنوب غربی آن شهر دبی را می‌توانید مشاهده کنید. شمال فرودگاه نیز شهر شارجه قابل‌مشاهده است. 

 برای دسترسی به فرودگاه می‌‎توانید تا انتهای بزرگراه شیخ زاهد رانندگی کرده و وارد فرعی فرودگاه شوید. همچنین اتوبوس‌ها و متروی دبی نیز در فرودگاه ایستگاه دارند و از آنها هم می‌توان استفاده کرد.

 

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر اطلاعاتی که لازم است درباره فرودگاه دبی بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. این اطلاعات شامل امکانات این فرودگاه بین‌المللی، مسیرهای دسترسی به آن، روش‌های حمل‌ونقل در فرودگاه و انتقال مسافر به بیرون از فرودگاه، ترمینال‌ها و... بود.

آنچه درباره فرودگاه دبی باید بدانید این است که در حال حاضر شلوغ‌ترین فرودگاه ازنظر مسافران خارجی محسوب شده و قرار است در آینده نیز با افتتاح فرودگاه آل مکتوم این ظرفیت پذیرش مسافر افزایش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به وب‌سایت این فرودگاه dubaiairports.ae مراجعه فرمایید.

 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید