ورود به حساب کاربری
درباره فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم؛ تاریخچه و اطلاعات کامل پروازی و ترانزیتی

احتمالا شما هم دوست دارید در مورد فرودگاه‌هایی که در آن پرواز دارید و یا قرار است پرواز داشته باشید اطلاعاتی کسب کنید. همچنین می‌خواهید در مورد تاریخچه، طراحی و ساخت، خدمات و امکانات فرودگاه مورد نظر اطلاعات خود را کامل کنید. پس تا پایان این محتوا همراه ما باشید. کشور امارات مخصوصا شهر دبی سال‌هاست که به یکی از مراکز تجاری و توریستی درجهان و خاورمیانه تبدیل شده است. امروز می‌خواهیم یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان را که در شهر دیدنی دبی واقع شده است را مورد برسی قرار دهیم. فرودگاهی که قرار است تا سال 2027 دروازه‌ای بزرگ برای رفت و آمدها بین‌المللی باشد و چه بسا که روزی شما هم با دریافت ویزای دبی از این دروازه عبور خواهید کرد.

معرفی فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی اولین فرودگاه هدفمند ساخته شده در جهان تا به امروز است. این فرودگاه همیشه شلوغ‌ترین ترافیک بین‌المللی جهان را دارد. فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم که به نام دبی ورلد سنترال نیز شناخته می‌شود، حدود 14000 هکتار وسعت دارد.

این فرودگاه قرار است بزرگ‌ترین دروازه جهانی در سال 2027 با ظرفیت بیش از 160 میلیون مسافر در سال باشد. همچنین به عنوان یک هاب لجستیک چندوجهی برای 12 میلیون تن بار عمل خواهد کرد. انتظار می‌رود که این رقم سالانه نزدیک به 200 میلیون دلار در ارتباط با توسعه 30 میلیارد دلاری مرکز جهانی دبی که در حال حاضر در حال انجام است، افزایش یابد.

دولت دبی هزینه ساخت این فرودگاه را چیزی حدود 82 میلیارد دلار تا سال 2027 تخمین زده است. این فرودگاه به‌عنوان یک الگوی بزرگ برای سایر فرودگاه‌هایی که می‌خواهند به یک پدیده جهانی تبدیل شوند، منعکس می‌شود. فرودگاه آل مکتوم در 27 اکتبر 2013 درهای خود را به روی 5 تا 7 میلیون مسافر ترمینال مسافربری باز کرد. فرودگاه جنوب دبی به طور بالقوه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است، اما تقریبا تمام نشده است. چندین خط هوایی چارتر از اروپا به فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم پرواز می‌کنند، فقط چند پرواز برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

تاریخچه و ساخت فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم

این فرودگاه به نام شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، یکی از اعضای هفت خانواده حاکم امارات متحده عربی که ریاست شرکت شهر هوایی دبی را بر عهده دارد، نام‌گذاری شده است.

این فرودگاه بین‌المللی برای خدمات‌رسانی به فعالیت‌های مسکونی، تجاری و لجستیکی از دبی به سراسر جهان و بالعکس برنامه‌ریزی شده است. ساخت و سازهای این فرودگاه بین‌المللی قرار است تا سال 2027 به‌عنوان یک منطقه آزاد اقتصادی در کنار خدمات‌رسانی به 160 تا 260 میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار، به پایان برسد. تا سال 2011، این فرودگاه برای جابه‌جایی هواپیماهای مسافربری با حداکثر 60 مسافر گواهینامه دریافت کرد و اولین هواپیمای مسافربری در 28 فوریه 2011 پرواز کرد. ناس ایر و ویز ایر اولین شرکت‌هایی بودند که با پروازهای مسافری خود در 26 اکتبر 2013 فعالیت کردند. بیش از 15 پرواز شرکت‌های هواپیمایی قراردادهای خود را برای انجام پرواز در این فرودگاه امضا کردند.

  • رشد امارات و توسعه فرودگاه دبی

امارات به طور مداوم در حال توسعه و رشد است. از زیرساخت‌ها و صنعت گرفته تا گردشگری و اوقات فراغت فرودگاه آل مکتوم و پروژه دبی ورلد سنترال (DWC) تنها پیام توسعه آن، بیشتر اخلاقی بوده است که نشان می‌دهد دبی همچنان به تلاش برای بزرگ‌ترین و بهترین‌ها در جهان ادامه می‌دهد. آل مکتوم تمایل دارد که جایگاه هیترو به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان را تصاحب کند، به همین دلیل این فرودگاه بین‌المللی معیار جدیدی را در طراحی و ظرفیت سفرهای هوایی خود تعیین کرده است.

رشد و محبوبیت دبی تا حدودی به موقعیت استراتژیک آن، به عنوان نقطه میانی بین شرق و غرب، مربوط می‌شود. کالاها، خدمات و اکنون گردشگری در این مکان، مرکزی برای سرمایه‌گذاری اتباع خارجی شده است که مجموع تجارت خارجی 190 میلیارد دلار (دلار آمریکا) در سال 2011 بود و این رقم سال به سال در حال افزایش است. این فرودگاه تقریبا در 20 مایلی جنوب غربی مرکز دبی واقع شده است و از نظر استراتژیک فقط در 10 مایلی بندر جبل علی (بزرگ‌ترین بندر کانتینری بین روتردام و سنگاپور) قرار دارد که به طور کامل از طریق کریدور لجستیک دبی در فرودگاه آل مکتوم ادغام شده است. 

فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم قرار است به شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل شود و به عنوان مسیری به سمت بازارهای نوظهور خاورمیانه و شرق عمل کند. از دیگر خدمات این فرودگاه می‌توان به حمل و نقل هوایی کالاها اشاره کرد که تخمین زده می‌شود 35 درصد تجارت جهانی را تشکیل دهد. فرودگاه آل مکتوم به طور رسمی در 27 ژوئن  2010 و تنها با یک باند در پروازهای خدمات باری افتتاح شد. اولین فرود در فرودگاه آل مکتوم در 28 اکتبر 2013 بوده است

فلسفه طراحی فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی

شرکت معماری لزلی جونز Leslie Jones  مستقر در لندن، پروژه ساخت فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم را بر عهده گرفته است. این شرکت معماری با در نظر گرفتن چشم‌انداز فرودگاه و ایجاد یک محیط مسافرتی که کاربر محور باشد و با بالا بردن کارایی فضا و استفاده هوشمندانه از فرصت‌های تجاری غیر هوایی از طریق مشارکت‌های موفق و مفاهیم مناسب برای توسعه این مقیاس حمایت می‌کند. در ادامه این معمار توضیح می‌دهد که استراتژی طراحی با حمایت از ایجاد یک محیط تجاری یکپارچه است که تعامل مصرف‌کننده را بالا می‌برد و فضا را هوشمندانه بهینه می‌کند، تمرکز دارد. همچنین پل گریفیث (مدیر عامل فرودگاه بین‌المللی دبی) در مصاحبه‌ای با مجله ویژن، به طرح‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌ها برای حمایت از گسترش امارات و خطوط هوایی ارزان قیمت فلای دبی و صعود به رتبه‌های قطب جهانی هوانوردی اشاره کرد.

از فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم به طور کلی 40 دقیقه برای رسیدن به مرکز خرید دبی، 32 دقیقه تا پالم جمیرا و 38 دقیقه تا برج العرب طول می‌کشد.

در ابتدا این طرح برای ساخت شش باند طراحی شده بود، اما این تعداد در سال 2009 به 5 باند 4.5 کیلومتری موازی کاهش یافت که یک مجتمع مسافربری در وسط آن قرار داشت. علاوه بر این، هر باند دارای مسیرهای آسفالت شده در دو طرف است که به هواپیما اجازه می‌دهد باندهای مختلف را بدون ایجاد مزاحمت در حرکت هواپیما دیگر انجام دهد. همچنین مزاحمتی برای تاکسی ایجاد نشود و بتوانند به راحتی عبور کنند.

پیش‌تر گفته بودیم که کشور امارات در حال توسعه است تا به همگان نشان دهد که بهترین است. از آنجایی مسافرت‌های توریستی و بیزینسی به کشور امارات مخصوصا شهر دبی بسیار زیاد است، ترمینال هوایی آل مکتوم در واقع مکمل فرودگاه بین‌المللی دبی است که در حدود 40 کیلومتری آن قرار دارد. پس می‌توانید با دریافت ویزای دبی این فرودگاه را هم ببینید.

یک مرکز هماهنگی، یک استراحتگاه گلف فوق العاده لوکس و یک صرافی در اطراف فرودگاه قرار دارد. این فرودگاه در حال حاضر دارای یک ترمینال و یک باند است که در آینده به سه ترمینال و پنج باند توسعه خواهد یافت. یک ترمینال برای شرکت‌های داخلی امارات دومین ترمینال برای مابقی شرکت‌ها و سومین ترمینال برای شرکت‌هایی که بلیت‌هایی با قیمت ارزان تری دارند.

این فرودگاه دارای ۱۶ ترمینال کارگو با ظرفیت ۱۲ میلیون تن جنس در سال است.

نمای کلی فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم

راهنمای فرودگاه دبی آل مکتوم برای کمک به برنامه‌ریزی برای استراحت یا خواب شبانه خود، در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از آنچه در طول مدت اقامت خود در فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی (همچنین به عنوان فرودگاه جهانی دبی شناخته می‌شود) ارائه شده است.

فرودگاه آل مکتوم دبی از یک ترمینال واحد تشکیل شده است که به خطوط هوایی ارزان قیمت و مسیرهای فصلی خدمات ارائه می‌دهد. این فرودگاه قرار بود بزرگ‌ترین فرودگاه جهان و بخشی از یک منطقه آزاد اقتصادی بزرگ‌تر باشد، اما ساخت و ساز آن در حال انجام است و همچنین ساخت و ساز سه پایانه برنامه‌ریزی‌شده، 10 سال به تعویق افتاده است. 

شما می‌توانید از امکانات فعلی مدرن، اما محدود این فرودگاه استفاده کنید. در حال حاضر فقط سه کافه، یک مک‌دونالد و یک فروشگاه معاف از مالیات وجود دارد و هیچ هم کدام 24 ساعته باز نیستند. 

از جمله خطوط هوایی که در این فرودگاه بین‌المللی وجود دارد می‌توان به: ایر مالدووا، امارات، فلای دبی، گلف ایر، جزیره ایرویز، روتانا جت، ویز ایر اشاره کرد.

بخشی از امکانات فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم

  • وای‌فای رایگان: شما می‌توانید به شبکه "DWC Free WiFi" متصل شوید
  • دستگاه‌های خودپرداز / دستگاه‌های پول نقد
  • وجود پارکینگ با ظرفیت 100 هزار خودرو 
  • امکانات مراقبت از نوزاد
  • صرافی 
  • Duty Free & Shopping ، شما می‌توانید با خیال راحت و بدون عوارض گمرکی از فروشگاه‌های فرودگاه ال مکتوم خرید انجام دهید. 
  • غذا و نوشیدنی. گزینه‌های غذاخوری عبارت‌اند از: قهوه کاستا، مک‌دونالد، استارباکس و ...
  • چرخ دستی‌های چمدان به صورت رایگان در سراسر فرودگاه در دسترس هستند.
  • بسته‌بندی چمدان با قیمت 25 درهم برای هر بار در دسترس است.
  • خدمات پزشکی 
  • نمازخانه مسلمانان و وضوخانه‌ها در سرتاسر فرودگاه و پارکینگ در دسترس هستند.
  • دوش رایگان در دسترس است.
  • اتاق‌های مخصوص سیگار کشیدن وجود دارد.

حقایقی جالب در مورد فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم

  • هزینه ساخت فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم - ترمینال جهانی باربری جهانی دبی تا پایان سال 2008 به چیزی حدود 75 میلیون دلار سنگاپور رسید. هزینه کل حدود 82 میلیارد دلار تعیین شده است.
  • فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی ورلد سنترال قرار بود بزرگ‌ترین فرودگاه جهان از نظر حمل و نقل بار و بار باشد.
  • نام‌هایی که برای فرودگاه در نظر گرفته بودند شامل «فرودگاه بین‌المللی جبل علی»، «شهر فرودگاهی جبل علی» و «فرودگاه بین‌المللی جهانی دبی» بود، اما در نهایت به نام حاکم دبی، شیخ مکتوم بن راشد آل مکتوم، نام‌گذاری شد.
  • فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم اولین پرواز خود را در ژوئن 2010 با یک باند و یک پرواز باری افتتاح کرد.
  • اولین پروازی که به عنوان آزمایش عملکرد انجام شد، یک هواپیمای بوئینگ F777 امارات اسکای کارگو بود که این پرواز از هنگ کنگ در فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم فرود آمد.
  • نظارت بر ساختارهای مؤثر و سازگار با طبیعت فرودگاه بین‌المللی ال مکتوم با احداث پنل‌های خورشیدی که تنها یکی از معدود اقداماتی است که در سراسر پایانه‌های هوایی خود گذاشته است، رویکردهایی برای محدود کردن تأثیرات زیست محیطی و در عین حال محافظت از تعهدات عظیم پولی و اجتماعی منطقه پروازی اشاره شده است.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

هرچند که این طرح هنوز در حال ساخت است و فقط بخشی از آن بهره‌برداری و افتتاح شده است اما این فرودگاه بین‌المللی می‌تواند از نظر مساحت اشغال شده در رتبه چهارم بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار گیرد. با دریافت ویزای دبی می‌توانید یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان را ببینید. فرودگاهی که دارد روز به روز بر امکانات و قابلیت‌های خود می‌افزاید و پروازهای بیشتری را در خود جای می‌دهد. شما هم می‌توانید با دریافت ویزای دبی از این فرودگاه و سایر مکان‌های دبی دیدن کنید.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید