ورود به حساب کاربری
سیستم حمل و نقل عمومی دبی چگونه است؟ ارزانترین و گرانترین آن کدام اند؟

 یکی از مهم‌ترین موضوعات هر سفری کنترل هزینه‌های آن است. بهترین راه‌های کم‌کردن هزینه سفر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خواهد بود. به همین جهت ما در این صفحه حمل ‌و نقل عمومی دبی را به شما معرفی خواهیم کرد و سازوکار آن را بررسی خواهیم کرد تا هزینه سفر خود را به حداقل برسانید.

 حمل و نقل عمومی دبی شامل تاکسی‌های دبی، مترو و همچنین سیستم اتوبوس‌رانی دبی با مسیرهای زمینی و زیرزمینی یا آبی است. تمامی این وسایل نقلیه بالاترین کیفیت و استانداردهای دنیا را دارند و در ارائه خدمات به شهروندان و مسافران کم‌نظیر هستند.

 حمل و نقل با تاکسی در دبی چگونه است؟

 در دبی شبکه خطوط تاکسی بسیار گسترده‌ای وجود دارد که تقریباً کل نقاط شهر را پوشش می‌دهد. البته تاکسی‌های اینترنتی نیز در دبی حضوری چشمگیر دارند و می‌توانید از آنها نیز برای جابه‌جایی درون این شهر استفاده کنید.

 به این نکته توجه کنید که مسیرهای ورودی برج العرب، نخل دبی، پارک آبی وایلد وادی، پارک ساحلی جمیرا، و مدینه الجمیرا ایستگاه مترو ندارند و برای رسیدن به آنها نیازمند تاکسی هستید. به همین دلیل حمل‌ونقل عمومی دبی همچنان نیازمند شبکه تاکسی‌های شهری است.

 راهنمای استفاده از تاکسی در دبی کدام است؟

نکته اول اینکه حتماً از راننده فیش درخواست کنید. این کار باعث می‌شود که اگر وسیله‌ای را در تاکسی جا گذاشتید بتوانید بعداً آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که استفاده از تاکسی پرهزینه‌ترین روش حمل و نقل در دبی است.

 تاکسی‌ها در دبی رنگ‌بندی دارند و نوع کرم رنگ آنها کرایه کمتری دارد. هزینه ورود به هر تاکسی در دبی 3 درهم است حتی اگر همان لحظه پشیمان شده و پیاده شوید.

 تاکسی‌های اینترنتی مشهور در دبی کدام‌اند؟

 اولین تاکسی اینترنتی دنیا یعنی اوبر (Uber) در دبی نیز فعالیت دارد؛ اما علاوه‌برآن شرکت‌های تاکسی اینترنتی بومی امارات نیز در این شهر به مسافران خدمات ارائه می‌دهند که مشهورترین آنها کریم و سهیل.

 اوبر (Uber)

 یکی از کامل‌ترین و دقیق‌ترین تاکسی اینترنتی‌های دنیا محسوب می‌شود. اوبر در دبی هم فعالیت داشته و شما می‌توانید در هر جای دبی که هستید از خدمات آن استفاده کنید و با هزینه اندک به مقصد خود برسید.

 کریم (Careeem)

 تاکسی اینترنتی دیگری که مخصوص خود شهر دبی است، کریم نام دارد. با نصب اپلیکیشن کریم می‌توانید در هر مسیری که مدنظر دارید در دبی جابه‌جا شوید. هزینه جابه‌جایی با کریم نیز به نسبت اندک بوده و علاوه بر خدمات تاکسی، می‌توانید از خدمات مسیریابی آن نیز استفاده کنید.

 سهیل (S'hail)

 با استفاده از سهیل نه تنها می‌توانید از تاکسی استفاده کنید؛ بلکه با آن می‌توانید هزینه‌های حمل‌ونقل با مترو، اتوبوس و تراموا را هم پرداخت کنید.

 حمل و نقل آبی دبی چگونه است؟

 در شهر دبی و کانال‌های آبی بزرگی که در محله‌هایی مثل بردبی و ماریانا و جمیرا وجود دارد می‌توانید از تاکسی‌های آبی که اتفاقاً هزینه کمی هم دارند، استفاده کنید و علاوه بر کاهش هزینه‌های خود لذت استفاده از قایق‌های چوبی و یا اتوبوس‌های آبی را ببرید. شبکه تاکسی دریایی دبی درمجموع 44 ایستگاه دارد.

 مسیرهای تاکسی‌های آبی دبی

 44 ایستگاه تاکسی‌های دریایی در دبی که در دو مسیر ابرا به بازار قدیمی و از بازار قدیمی به دیره قرار دارند خودشان شامل مسیرهای کوتاهی مثل: دبی ماریانا تا پالم جمیرا و دبی کریک تا کانال دبی هستند. تقریباً تمام مناطق مهمی که اطراف کانال‌های دبی قرار دارند توسط شبکه تاکسی آبی پوشش داده می‌شود.

 مسیرهای اتوبوس‌های آبی دبی

 اتوبوس‌های آبی عضو حمل ‌و نقل عمومی دبی مسیرهایی را پوشش می‌دهند که توسط تاکسی‌های دریایی پوشش داده نشده یا به‌صورت ضعیف پوشش داده شده است. این مسیرها شامل جزیره بلو واترز و سواحل ماریانا دبی هستند. درباره مترو دبی چه می‌دانید؟

 مترو دبی بیشترین تعداد مسافر را در ناوگان سراسری این شهر دارد. خطوط مترو دبی علاوه بر ارزان‌بودن، بخش وسیعی از شهر را دربر می‌گیرند و جالب است بدانید که یکی از تمیزترین و مجهزترین خطوط متروی دنیا محسوب می‌شود.

 نقشه مترو دبی

 نقشه مترو دبی شامل دو خط مترو کلی با رنگ‌های سبز و قرمز است. خطوط سبز 20 ایستگاه از اتصالات تا دبی و خطوط قرمز 29 ایستگاه از الرشیدیه تا جبل علی را شامل می‌شوند. خطوط مترو دبی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مناطق بسیار مهم دبی مثل برج خلیفه، برج العرب، دبی مال و پارک زعبیل ایستگاه داشته باشند.

ایستگاه‌های مترو دبی

 49 ایستگاه موجود در دو خط متروی دبی می‌توانند شما را با کترین هزینه از هر نقطه شهر به نقاط دیگر متصل کنند. در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین این ایستگاه‌ها اشاره خواهیم کرد.

 ایستگاه الاتحاد (Union)

 این ایستگاه مرکز شهر و میدان بین جمال را پوشش می‌دهد. در این ایستگاه می‌توانید به سبخه که از محله‌های قدیمی دبی است دسترسی داشته باشید و از مراکز طلافروشی و ادویه‌جات شهر دبی دیدن کنید.

 ایستگاه الخلیج التجاری (Business Bay)

 با پیاده‌شدن در این ایستگاه و گذر از پل روی اتوبان، به پارک صفا که یکی دیگر از مناطق توریستی دبی است دسترسی پیدا می‌کنید. این پارک همچنین به جمیرا بیچ راه داشته و این مسیر را هم می‌توانید پیاده‌روی کنید و هم از تاکسی با کرایه بسیار کم استفاده کنید.

 ایستگاه امارات مال (Emirate Mall)

 این ایستگاه مختص دسترسی به مرکز خرید امارات مال است که یکی از مهم‌ترین مراکز خرید دبی با حضور برندهای مشهور دنیا است. این ایستگاه راه دسترسی به هتل مشهور برج العرب از طریق مترو است.

 ایستگاه ترمینال 1 و ایستگاه ترمینال 2 فرودگاه (Airport Terminal 1) و (Airport Terminal 2)

 به علت بزرگی فرودگاه‌های دبی، دو ترمینال بافاصله زیاد از هم برای آن ساخته شده که هر دو تا ایستگاه مترو دارند. این ایستگاه‌ها جهت دسترسی مسافران به ترمینال‌های فرودگاه دبی طراحی شده‌اند و دسترسی به آنها را ساده کرده‌اند.

 ایستگاه دبی مال (Dubai Mall)

 این ایستگاه نیز جزو ایستگاه‌های بسیار مشهور و محبوب حمل ‌و نقل عمومی دبی در بخش مترو محسوب می‌شود؛ چراکه به برج خلیفه راه دارد. همچنین مرکز تجاری دبی مال نیز ازطریق این ایستگاه قابل‌دسترس است.

 ایستگاه دیره سیتی‌سنتر (Deira City Center)

 اگر قصد دارید؛ مانند همه مسافران دیگری که به دبی سفر می‌کنند از بهترین مراکز خرید این شهر دیدن کنید، باید در این ایستگاه پیاده شده و با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما به مرکز خرید سیتی سنتر دبی وارد شوید.

 ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina)

 در ایستگاه ماریانا دبی که پیاده شوید به مجموعه‌ای از کافه‌ها و رستوران‌های بسیار شیک و مجهز دسترسی پیدا می‌کنید. این منطقه پلاژ JBR نام دارد و اگر بخواهید پیاده به آنجا بروید حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

 ایستگاه مرکز تجارت جهانی (world Trade Center)

 پیاده‌شدن در این ایستگاه شما را به مجموعه‌ای از برج‌های مدرن و مراکز نمایش جذاب می‌رساند. جالب است بدانید که اکثر کنسرت‌های خوانندگان ایرانی که در دبی اجرا می‌شود در این منطقه برگزار می‌شود.

 ایستگاه نخیل (Nakheel)

 این ایستگاه راه دسترسی به جزیره مصنوعی نخل دبی یا دبی پالم است. در این جزیره مصنوعی مجموعه ویلاهای تفریحی سنتی و مدرن دبی قرار داشته و هتل معروف آتلانتیس نیز در آن واقع شده است.

 ایستگاه شرف دی جی و اینترنت سیتی (Sharaf DG) و (Dubai Internet City)

 این ایستگاه شما را به مجموعه دانشگاهی موجود در دبی می‌رساند. مراکز دانشگاهی شهر دبی که مشهورترین آنها دانشگاه آمریکایی دبی، دانشگاه زاید و دانشگاه کانادایی دبی هستند ازطریق این ایستگاه قابل‌دسترسی هستند.

 سیستم اتوبوس‌رانی دبی

 سیستم حمل و نقل اوتوبوس دبی با استفاده از اتوبوس‌هایی مدرن و به روز یکی از باکیفیت‌ترین‌ها در دنیا است. این سیستم حمل‌ونقل دارای بیش از 2000 هزار اتوبوس پیشرفته است که مسافران را در نقاط مختلف دبی جابه‌جا می‌کنند.

 هزینه بلیت اتوبوس در دبی متفاوت است و بستگی به مسافت طی شده توسط شما دارد که می‌تواند بین 3 تا 15 درهم متفاوت باشد. برای پرداخت هزینه اتوبوس در دبی به نول کارت نیاز دارید.

  حرف آخر

 در این صفحه سعی کردیم حمل و نقل عمومی دبی را در بخش‌های مختلف تاکسیرانی، مترو و اتوبوسرانی بررسی کنیم همچنین توضیح دادیم چگونه می‌توانید با استفاده از ایستگاه‌های مشهور این مترو به مهم‌ترین مراکز تفریحی و تجاری شهر دبی دسترسی پیدا کنید.

 با هزینه‌های حمل ‌و نقل عمومی دبی آشنا شدیم و متوجه شدیم تاکسی گران‌ترین و استفاده از مترو ارزان‌ترین راه‌های جابه‌جایی در دبی هستند. در پایان جالب است بدانید رفتارها و اقداماتی از جمله آدامس جویدن، خوردن و آشامیدن و چرت‌زدن در مترو دبی ممنوع است که می‌تواند جریمه‌ای بین 100 تا 500 درهم برای افراد متخلف داشته باشد.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید