ورود به حساب کاربری
برج های دوقلوی JW Marriott Marquis ؛ تاریخچه و اطلاعات تکمیلی

در دهه‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی در ساخت‌وساز و ایجاد بستری برای استفاده از امکانات و دانش موجود در این زمینه برای افزایش درآمد از طریق گردشگری، بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های وابسته به این صنعت اقدام به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این زمینه نموده اند. ساخت مراکز تفریحی، بازرگانی و فرهنگی و آمیخته‌ای از انواع مراکز مدرن و سنتی در کشورهای در حال توسعه می‌تواند مرجع مناسبی برای کسب درآمد از این طریق و جذب گردشگران خارجی از کشورهای توسعه‌یافته باشد. همچنین بهره‌بردن از عوارض طبیعی و استفاده حداکثری از منابعی مانند کوهستان، دریا، جنگل، کویر و ... می‌تواند منبع مناسبی برای کشورهایی باشد که یک یا چند عدد از این منابع را در اختیار دارند. 

از همین رو، در چند دهه اخیر کشورهای مختلفی اقدام به سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه نموده اند که از میان مهمترین آنها می‌توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد. با توجه به توسعه بی‌نظیر مناطق شهری و ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی مختلف در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، قطر، کویت و ... در مجاورت کشورمان ایران، مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی که قصد سفر تفریحی کوتاه‌مدت و البته ارزان به کشوری نزدیک دارند، می‌تواند شهرهای مختلفی این کشورها باشد. 

در میان پرطرفدارترین و پرترددترین شهرهای این کشورها، نام دبی بیش از تمامی آنها شنیده می‌شود. تعدد پرواز به این شهر در امارات متحده عربی، آسانی دریافت ویزای دبی و قیمت مناسب آن، امکانات بی‌نظیر و شگفت‌انگیز مدرن این شهر و نزدیکی آن به کشورمان که در پروازهایی کمتر از سه ساعت می‌توان به آن سفر نمود همگی از این شهر مقصدی پرطرفدار برای ایرانیان ساخته اند. 

از همین رو، بررسی مراکز تفریحی، هتل‌ها، ساحل و بسیاری دیگر از نقاط شهری و طبیعی این شهر می‌تواند راهنمایی برای سفر به این شهر در فصول مختلف سال باشد. از میان هتل‌های پرشمار و معروف بین‌المللی در این شهر که مقصد کلیه مسافرین و گردشگران بین‌المللی از جای‌جای جهان هستند، هتل JW Marriott Marquis یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین هتل‌های ساخته‌شده تا کنون در این شهر است که در بین بلندترین هتل‌های جهان در رتبه سوم و در بین بلندترین هتل‌های دبی با فاصله‌ای اندک در رتبه دوم قرار دارد. برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در واقع یکی از مشهورترین سازه‌های امارات متحده عربی هستند که توسط گروه آمریکایی مدیریت هتل‌ها و اقامتگاه‌های بین‌المللی ماریوت (Marriott International) اداره می‌شوند. 

در این نوشتار، درباره تاریخچه ساخت برج های دوقلوی JW Marriott Marquis، مهندسی و روند ساخت آن در زمان‌بندی تعیین‌شده و موقعیت جغرافیایی آن توضیحاتی ارائه شده و اطلاعاتی تکمیلی درباره این برج‌های دوقلو ذکر شده است.

تاریخچه

همان طور که اشاره شد، مالکیت و مدیریت برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در اختیار شرکت آمریکایی Marriott قرار دارد. این غول هتلداری بین‌المللی در واقع بزرگترین هتلدار زنجیره‌ای در جهان از نظر تعداد اتاق‌های موجود به شمار می‌رود. همچنین این شرکت مالک 30 برند شاغل در این بازار و دارای 7642 ملک شامل بیش از 1.4 میلیون اتاق در 131 کشور و منطقه است.

این پروژه که متعلق به گروه امارات است، در ابتدا به عنوان یک برج 77 طبقه به طول 350 متر در نظر گرفته شد که در سال 2008 تکمیل و در کنار جاده شیخ زاید ساخته شود. با این حال، طراحی و مکان آن به دلیل ساخت امتداد نهر متعلق به پروژه بزرگ بندر تجاری باید تغییر می‌کرد. طرح و اجرای جدید برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در سال 2006 در بازار مسافرتی عرب در دبی با برج‌های 395 متری راه اندازی شد. با این حال و پس از گذشت مدتی، شکل برج‌ها اصلاح شده و در طراحی مجدد بعدی، ارتفاع آنها به 355 متر کاهش یافت. قاب‌های سازه‌ای بتنی هر دو برج در آوریل 2010 به پایان رسید. تا آوریل 2011، نماهای خاص هر دو برج اضافه و ساختار بیرونی آنها تقریبا تکمیل شد. این دو برج به طور کامل در سال 2012 تکمیل شده و از برج رز (Rose Rayhaan by Rotana) به عنوان بلندترین هتل جهان در آن زمان پیشی گرفتند. هم‌اکنون و پس از حدود ده سال از افتتاح این هتل بین‌المللی، این مجموعه در رده سومین هتل بلند جهان و دومین هتل بلند امارات پس از هتل گیوورای دبی قرار گرفته است.

با باز شدن اولین برج هتل، مجموعه‌ای شامل 14 فروشگاه غذا و نوشیدنی، بارهای روی پشت‌بام، یک مرکز تجاری، سالن‌های کنفرانس و اتاق‌های جلسه، یک سالن ضیافت وسیع، یک مرکز اسپا و باشگاه سلامتی به مساحت 3700 متر مربع و همچنین یک مرکز خرده‌فروشی، یک استخر شنا، و یک سالن بدنسازی افتتاح شدند. برج های دوقلوی JW Marriott Marquis هم‌اکنون دارای 1364 اتاق استاندارد (در کل 1608 اتاق)، 240 سوئیت، 4 سوئیت با کاربری ویژه، یک تالار پذیرایی، یک تالار نمایش، 18 فروشگاه بزرگ، 19 رستوران و یک مجموعه اسپا و سلامت است. برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در واقع یک هتل پنج ستاره 82 طبقه دارای 14 محور آسانسور برای هر برج است که می‌تواند از ترافیک رفت‌وآمد بین طبقات بکاهد.

 

مهندسی و ساخت

با توجه به شکل خاص سازه‌های بلند و نیاز به مقاوم‌سازی ویژه‌ای که دارند، شرکت‌های معدودی در جهان قادر اند تا برج‌هایی اینچنینی به سبک آسمان‌خراش‌های شهرهای پرجمعیت جهان مانند نیویورک بسازند. مقاوم‌سازی یک برج 350 متری در برابر باد، زلزله، بارهای ثقلی مرده و زنده، بارهای خروج از محور و همچنین محاسبه جابه‌جایی‌های جانبی طبقات آن در صورت بروز بارگذاری‌های سیکلی جانبی، جلوگیری از تشدید در هنگام بروز زلزله و مقاوم‌سازی بستر ماسه‌ای و بیابانی شهر دبی جهت تحمل هزاران تن بار اعمال‌شده از این سازه‌ها نیازمند دانش و تجربه تخصصی در گرایش‌های مختلفی از مهندسی عمران و تلاش شبانه‌روزی هزاران نفر مهندس، مدیر اجرایی، تکنیسین و راننده انواع ماشین‌آلات حمل مصالح و جرثقیل‌های برج است.

برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در واقع سیزدهمین سازه بلند خاورمیانه و نهمین سازه بلند دبی هستند. طراحی سازه‌ای این بنای شگفت‌انگیز توسط شرکت چندملیتی BG&E و اجرای آن توسط گروه پیمانکاران Brookfield Multiplex صورت پذیرفت. به دلیل گرمای هوا در نزدیکی خلیج فارس، بسیاری از مردم ساکن در نواحی همجوار ساحلی در این منطقه به پرورش خرما اشتغال دارند و در واقع می‌توان از این میوه و درخت آن به عنوان یکی از نمادهای خاورمیانه یاد کرد. طراحی معماری بدنه این برج‌ها به صورت پوست درخت خرما و لایه لایه است تا حس سنتی‌بودن و بنایی خاورمیانه‌ای را به بیننده القا کند. برج ها به طور متقارن بر روی سکوی بلند 7 طبقه‌ای قرار گرفته اند تا مناظری از برج خلیفه، بندر تجاری و خلیج فارس داشته باشند. لابی ورودی 4 طبقه است و مشرف به بندر تجاری است. همچنین سالن ضیافتی با ظرفیت 1000 نفر در این برج طراحی و ساخته شده که دارای دسترسی مستقل است. معمار اصلی طراحی نماهای ظاهری برج های دوقلوی JW Marriott Marquis آشوک کورگائونکار، معمار مشهور هندی و موسس و رئیس شرکت مهندسین مشاور بین‌المللی Archgroup است که از سال 1992 فعالیت حرفه‌ای گسترده‌ای را در زمینه طراحی معماری انواع سازه‌های بلند و آسمان‌خراش‌های معروف جهان آغاز کرده است. از جمله پروژه‌های بزرگ معماری دیگری که توسط این شرکت طراحی و احداث‌شده می‌توان به وستین هتل، برج‌های 1 و 2 گراسونور و برج‌های گرین لیک در دبی، مجموعه پریمیر این هتل در شهرهای گوا، دهلی و پون در هندوستان، و همچنین هتل اربیل ماریوت در عراق  و همچنین مجموعه تفریحی و اسپای لاکچری ریسورت در عمان اشاره کرد.

ساخت سازه‌های اینچنینی که در کشور ما نیز از بیش از دو دهه پیش و البته در مقیاس کوچکتر سابقه دارد، نیازمند مدیریت و تامین منابع، دانش به‌روز، هزینه‌های سرسام‌آور و تامین ایمنی مالی و جانی و صدور ویزای دبی برای تمامی پرسنل و افراد درگیر در مراحل مختلف ساخت این پروژه‌های غول‌پیکر است. طراحی و اجرای برج های دوقلوی JW Marriott Marquis از آغاز تا پایان و گشایش پروژه مبلغی بالغ بر 490 میلیون دلار آمریکا هزینه در بر داشته است که با توجه به استفاده تجاری و تفریحی از این آسمان‌خراش‌ها، در مدت زمان اندکی پس از بهره‌برداری به سوددهی رسیده و منجر به افزایش سرمایه مالکان این برج گردیده است.

 

موقعیت جغرافیایی

قرارگیری شبه جزیره عربستان در جنوب ایران و وجود کشورهای مختلف دارای ساحل در این منطقه زیبا، سبب شده است تا کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین اقدام به ساخت شیک‌ترین هتل‌ها و مراکز تفریحی ساحلی با منظره‌ای رو به سوی سواحل نیلگون خلیج فارس کنند. همین امر سبب جذب جمعیت مهاجر زیادی به سمت این کشورها شده است، به طوری که برای مثال جمعیت بومی امارات متحده عربی در حدود 1.5 میلیون نفر از مجموع 9 میلیون نفر ساکن این کشور است و در واقع اکثریت گروه‌های جمعیتی این کشور را افراد خارجی و مهاجر تشکیل می‌دهند. شهر دبی نیز با قرارگیری در این منطقه، دارای سازه‌های بلند و آسمان‌خراش‌های پرشماری رو به سوی دریا بوده که برج های دوقلوی JW Marriott Marquis نیز در این موقعیت قرار گرفته اند. دسترسی به این هتل زیبا و البته گران‌قیمت از مسیر جاده شیخ زاید دبی بوده و در مجاورت آن، منطقه الوصل و مسیر کانال آبگذر دریایی درون شهر دبی به نام بندر تجاری (Business Bay) قرار گرفته است. جهت دسترسی به ساحل از این هتل، مسیری حدودا سه کیلومتری در پیش است و منظره روبه‌رویی آن در واقع ساحل جمیرا در خلیج فارس است که بر اساس نقشه جهان، درون دریا جزایری احداث شده است.

برج های دوقلوی JW Marriott Marquis از مرکز شهر و سیتی سنتر دیره حدود 10 کیلومتر فاصله داشته و همچنین مسیر دسترسی به این هتل از فرودگاه بین‌المللی دبی در حدود 14 کیلومتر است. نزدیکی این هتل به یکی از خیابان‌های اصلی دبی یعنی شیخ زاید منجر به تسریع و آسانی رفت‌وآمد به آن شده است.

الجداف، قنات مصنوعی یا در واقع کانال آبگذری که به منطقه بندر تجاری (Business bay) دبی آبرسانی می‌کند از کنار این برج‌های دوقلو می‌گذرد که منظره و نمای غربی برج را در بر می‌گیرد. همچنین، برج خلیفه که با ارتفاعی بیش از 829 متر، بلندترین سازه ساخته‌شده به دست انسان است در فاصله‌ای کمتر از دو کیلومتر از برج های دوقلوی JW Marriott Marquis قرار گرفته است.

 

اطلاعات تکمیلی

برج های دوقلوی JW Marriott Marquis در واقع به عنوان بلندترین برج‌های دوقلوی جهان شناخته می‌شوند. هزینه رزرو اتاق یک نفره در این هتل بیش از 300 دلار به اضافه مالیات و هزینه‌های جانبی اقامت در هر شب است. امکانات جانبی این هتل اینترنت پرسرعت، صبحانه، پارکینگ، اتاق دارای فناوری تهویه هوای خودکار، فرش و سنگ مرمر کفپوش و همچنین امکانات تکمیلی‌ای شامل سالن اسپای سارای، اتوبوس‌های شاتل به سمت دبی مال و امیریتس مال است. 

این هتل پیش از واگذاری به مجموعه برج های دوقلوی JW Marriott Marquis که در مالکیت گروه بین‌المللی ماریوت است، با نام هتل و اسپای برج‌های پارک امارات نامیده شده بود که پس از تغییر برنامه و طراحی ساخت آن و همچنین شرکت هتل‌های بین‌المللی بهره‌بردار آن، به این نام تغییر یافت. با توجه به امکانات بی‌نظیر این هتل، قرارگیری در نزدیکی کشورمان ایران، آسانی دریافت ویزای دبی و پروازهای پرشمار روزانه از مبدا کشورمان به این شهر، یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت سکونت در مدت مشخصی در سفرهای تفریحی و کاری به این شهر، هتل برج های دوقلوی JW Marriott Marquis است که می‌تواند لذت سفر را دوچندان کند. 

مراکز تفریحی نزدیک به هتل برج های دوقلوی JW Marriott Marquis ساحل جمیرا و جزایر مصنوعی جهان است که در واقع از بالای طبقات مسکونی این برج مشرف به خلیج فارس پیداست. همچنین منطقه تفریحی ساحلی پلام جمیرا نیز در نزدیکی این هتل قرار دارد. فاصله این هتل تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو کمتر از 1 کیلومتر است و برای گشت‌وگذار در شهر زیرزمینی فاصله چندانی را نباید طی کرد. از برج‌های معروف اطراف برج های دوقلوی JW Marriott Marquis می‌توان به برج منشور، برج ویژن و برج انتاریو اشاره کرد. همچنین اطراف این هتل بسیاری از بانک‌های اماراتی و بین‌المللی، غذاخوری‌های مختلف، استخر و سالن‌های ورزشی و به علاوه مدرسه‌های خارجی جهت تحصیل کودکان اتباع کشورهای دیگر قرار گرفته اند که دسترسی بسیار مناسبی به کلیه امکانات مورد نیاز زندگی و همچنین تفریحی و تجاری دارد.

 
برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید