ورود به حساب کاربری
با انواع ویزا از نظر هدف سفر آشنا شوید!

از مهم‌ترین نیازهای هر سفر خارجی، ویزا است. در واقع، ویزا سندی است که سفارتخانه هر کشوری برای شهروندان سایر کشورها صادر می‌کند تا ورود، خروج، عبور یا اقامت در آن کشور به تایید سفارت برسد. ویزاها به دو شکل صادر می‌شوند:

مراجعه حضوری: در این روش متقاضی با مراجعه به سفارت‌خانه درخواست خود را (به شکل حضوری، تلفنی یا ثبت‌نام اینترنتی)‌ به سفارت ارائه می‌کند. در روز تعیین شده به همراه مدارک درخواستی به سفارت می‌رود و مراحل اخذ ویزا را طی می‌کند.

ویزای آنلاین:‌ که روش جدیدی است و کشورهای مختلف برای سهولت در گرفتن ویزا راه‌اندازی کرده‌اند. در این روش متقاضی به‌صورت اینترنتی درخواست خود را ارسال می‌کند و در نهایت ویزای خود را دریافت می‌کند. کشورهایی مثل ایران، ترکیه، گرجستان، استرالیا و نیوزلند از کشورهایی هستند که صدور ویزا به‌صورت الکترونیکی را اجرا کرده‌اند، در ایران تنها مجموعه‌ای که خدمات ویزای آنلاین را به صورت امن و سریع ارائه می‌دهد، ویزاجت است. 

ویزا انواع و اقسام مختلفی دارد که بهتر است قبل از اقدام به گرفتن آن‌ با انواع ویزاها از نظر هدف سفر آشنا شویم:

ویزای توریستی: از رایج‌ترین و پرمتقاضی‌ترین ویزاهای درخواستی است که همان‌طور که از نامش پیداست برای افرادی صادر می‌شود که هدف از سفرشان سفر کوتاه به کشور مقصد برای بازدید و گشت و گذار است. ویزاهای توریستی از نوع ویزاهای کوتاه‌مدت هستند که به صورت یک‌بار ورود صادر می‌شوند. مدت اعتبار این ویزا برای کشورهای مختلف متفاوت است. برای گرفتن ویزای توریستی می‌توانید به شکل انفرادی یا گروهی در قالب تور اقدام کنید.

ویزای تجاری (کاری): این ویزا با هدف تجارت و کار در کشور مقصد صادر می‌شود. شما برای شرکت در همایش‌ها و کنفرانس و نیز جلسات کاری نیاز به ویزای تجاری دارید. برای گرفتن این ویزا محدودیت‌هایی وجود دارد.

می‌توانید فرم‌های مربوط به درخواست ویزای تجاری را تکمیل کنید و یا از شرکت‌های خدمات اخذ ویزا کمک بگیرید و در انتها آن را امضا کنید. شما به‌عنوان متقاضی اخذ ویزای تجاری باید به افسر ویزا ثابت کنید که توانایی لازم مالی برای پرداخت هزینه‌ اقامت در آن کشور را دارید. برای اثبات مدارک مالی خود باید نامه تمکن مالی، نامه حمایتی را به‌همراه داشته باشید. نامه تمکن مالی باید به واحد پول کشور مقصد صادر شده و مدیر شعب ارزی، آن را مهر و امضا کند. نامه حمایتی نیز توسط شخص دعوت‌کننده صادر می‌شود و او در این نامه اعلام می‌کند که می‌توان تمام هزینه‌های اقامت شما را پرداخت کند. برای اثبات مدعای دعوت‌کننده، باید نامه تمکن مالی او نیز به نامه ضمیمه شود.

همچنین برای اخذ ویزای تجاری باید برنامه سفری ارائه دهید. مکان‌هایی را که در آن اقامت خواهید کرد و طی برنامه سفری خود خواهید رفت باید ذکر کنید. علاوه‌بر این، باید نامه‌ اشتغال به کار از سوی کارفرمای خود داشته باشید که در آن هدف از سفر و حقوق دریافتی متقاضی در آن ذکر شود.

دعوت‌نامه ویزای تجاری باید از سوی یک شرکت یا سازمان معتبر برای شرکت در کنفرانس‌ها و جلسات کاری و رویدادهای مختلف ارسال شود. مدت اعتبار این ویزا بستگی به مدت زمان فعالیت شخص متقاضی در آن کشور دارد که معمولا در دعوت‌نامه قید می‌شود.

ویزای ترانزیت: این نوع ویزا، از سختگیرانه‌ترین نوع ویزاها است. طبق مقررات مسافر مجبور است با وجود این‌که اجازه و ویزای ورود به کشوری را دارد، فقط به‌خاطر توقف چند ساعته در فرودگاه کشور ثالث و تعویض هواپیما، ویزای ترانزیت بگیرد. در واقع این ویزا برای جلوگیری از ورود پناهندگان صادر می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل تقاضای پناهندگی بالایی که دارند، قانون صدور ویزای ترانزیت را در فرودگاه‌های کشورشان هنگام تعویض هواپیما اجرا می‌کنند. همه کشورهای اروپایی از شهروندان ایرانی برای عبور از مرز هوایی کشورشان درخواست ویزای ترانزیت می‌کنند. البته انگلستان چون جزو پیمان شنگن نیست، مقررات آسان‌تری دارد.

ویزای دیدار از اقوام: هدف از صدور این ویزا، همانند ویزای توریستی دیدار با خانواده و اقوام و گردش و تفریح است اما مدارکی که باید به سفارت ارائه کرد کمی متفاوت است و گرفتن ویزای دیدار از اقوام آسان‌تر از بقیه ویزاها است.

ویزای الحاق به خانواده: وقتی فردی متاهل باشد و به دلایلی مثل تحصیل، کار،‌سرمایه‌گذاری و … به کشوری مهاجرت می کند، می‌تواند برای خانواده خود ویزای همراه بگیرد. برای این منظور باید دارای مجوز اقامت، اتاق به اندازه کافی برای اقامت خانواده و منابع مالی کافی باشد.

ویزای تحصیلی یا دانشجویی: برای گرفتن این ویزا باید از دانشگاه کشور مقصد پذیرش بگیرید. هزینه اخذ ویزای تحصیلی با توجه به قانون مهاجرت هر کشوری متفاوت است. این ویزا به دانشجو امکان تحصیل به مدت ۱۲ ماه یا بیشتر را می‌دهد. برای اخذ ویزای دانشجویی باید پاسپورت معتبر داشته باشید. اگر تقاضا برای ویزای دانشجویی دارید باید اثبات کنید که یک دانشجوی ایرانی هستید که از طریق موسسه آموزشی که مشغول تحصیل هستید این امکان فراهم است. هم‌چنین یک نامه تاییدیه از دانشگاه کشوری که در آن قصد تحصیل دارید، باید ضمیمه مدارک باشد.

ویزای ورزشی: برای اخذ ویزای ورزشی، داشتن مقام‌های بالا در یک رشته خاص ورزشی و رزومه خوب ورزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. بسیاری از مربیان ورزشی یا ورزشکاران برای ادامه کار خود به‌صورت حرفه‌ای‌تر به کشورهای دیگر مهاجرت مي‌کنند( برخی دیگر فقط برای یک دوره کوتاه مدت برای مسابقات یا آموزش دوره‌های ورزشی ویزا می‌گیرند. ) کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و کانادا برای مهاجرت ورزشکاران تمهیدات خاصی درنظر گرفته‌اند.

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید