ورود به حساب کاربری
سایت توریستی Al Bastakiya ؛ سفری به دل تاریخ دبی

این روزها، وقتی از سفر به دبی صحبت به میان آید، معمولا اکثر افراد شناخت کلی از این شهر دارند، ساحل‌های  زیبا، مراکز خرید، برج‌های آسمان‌خراش، پارک‌های آبی و دیگر جذابیت‌های بی‌نظیر این شهر که تلفیقی از سبک سنتی و مدرن با هم است باعث می‌شوند که هرساله افراد زیادی اقدام به تهیه ویزای دبی کنند. 

در این شهر که به عروس امارات مشهور است، علاوه بر وجود برج‌های سر به فلک کشیده با معماری‌های جدید، روستاهای تاریخی و زیبایی وجود دارد که بازدید از آنها، خالی از لطف نیست. وجود خانه‌های کاهگلی و قدیمی با کوچه‌های تنگ در این روستاها، شما را به دل تاریخ دبی هدایت می‌کند، به گذشته‌هایی که هنوز ساخت و سازها در این شهر شکل نگرفته بود و بیشتر مردم در همین خانه‌ها سکونت داشتند و به شغل ماهیگیری مشغول بودند. در این محتوا قصد داریم سفری به دل تاریخ دبی داشته باشیم و اطلاعاتی در مورد سایت توریستی Al Bastakiya در اختیار شما بگذاریم.

تاریخچه شکل‌گیری منطقه توریستی Al Bastakiya

امروزه، همه ما از آسمان‌خراش‌های دبی صحبت می‌کنیم و این شهر را با ساختمان‌های بلند آن می‌شناسیم و تاریخ سنت این شهر را نادیده می‌گیریم؛ بنابراین لازم است بدانیم که در همین شهر پر زرق و برق، مناطق سنتی و تاریخی وجود دارد که معماری‌های آن تاریخ دبی را به تصویر می‌کشد. یکی از این مناطق، دهکده البستکیه است. منطقه تاریخی الفهیدی، که به  دهکده البستکیه نیز شهرت دارد در امتداد خور دبی قرار دارد. این منطقه که در در دهه ۱۶۹۰ ساخته شد، خاطرات دوره‌ای از تاریخ امارات را در خود جای داده است. این دهکده تا قبل از  متحد شدن قبایل اماراتی در سال 1971 و قبل از کشف نفت، یک مکان متفاوتی بود و ساخت و ساز زیادی در آن شکل نگرفته بود و بعد از اینکه چاه نفت در این مکان  کشف شد، دچار تغییر و تحول‌های زیادی شد و ساخت و سازهای زیادی در آن شکل گرفت.

 در سال 1890 گروهی از بستکی‌ها به این محله مهاجرت کردند و در آنجا ساخت و سازهایی انجام دادند. این افراد، از سنگ‌های مرجانی که از دریا بیرون می‌آوردند به همراه گچ و آهک برای ساخت و ساز استفاده می‌کردند و در بعضی جاها نیز از ساروج استفاده می‌کردند که نتیجه آن، بناهای محکم و استواری است که تاکنون در این دهکده سالم مانده‌اند. در و پنجره‌های این بناها از چوب ساچ و تیک که از هندوستان وارد می‌کرند، طراحی شده است.

نمای عمومی ساختمان‌ها در محله البستکیه

ساختمان‌ها در این دهکده، شکل عادی دارند و اغلب به صورت چسبیده به هم ساخته شده‌اند و در اطراف بعضی از ساختمان‌ها، کوچه‌های باریکی وجود دارد. دیوارهای این خانه‌هابه وسیله گچ و شیشه‌های رنگی، تزئین شده است، بیشتر ساختمان‌ها دارای یک سردر مخصوص هستند به همین خاطر معمولا دو یا چهار ستون که از سنگ و گچ ساخته شده است در جلوی در هر ساختمان وجود دارد. برای تهویه هوای خانه‌ها از بادگیرهایی استفاده شده است که به عربی «اَلبَراجـِیل» نامیده می‌شوند و یک اختراع قدیمی ایرانیان است که هوای خنک را از داخل ساختمان عبور می‌دهد.

 

 

وسعت منطقه توریستی Al Bastakiya

وسعت این منطقه حدود سی و هشت هزار متر مربع است و تعداد 52 خانه قدیمی در آن وجود دارد که با سبک خاص و بسیار زیبایی ساخته شده‌اند. لازم به ذکر است که  همه آنها متعلق به یک تاجر ایرانی بوده است. این دهکده در جنوب غربی خور در بر دبی واقع شده است و حدود سیصد متر در امتداد طول خور، از طرف غرب به طرف شرق قرار گرفته است و در حدود 200 متر از عرض آن، به طرف عمق شهر دبی ادامه دارد.

مناطق معروف، دیدنی و جذاب دهکده البستکیه

در دهکده البستکیه، هتل‌ها، کافه‌ها و گالری‌هایی وجود دارد که ورودی آنها، درهای چوبی با طرح قدیمی و بسیار زیبا است

قلعه الفهیدی

یکی از مکان‌هایی دیدنی که در این دهکده قرار دارد، قلعه الفهیدی است که امروزه به نام موزه ملی شناخته می‌شوده و سالانه افراد زیادی برای دیدن از این قلعه اقدام به تهیه ویزای دبی می‌کنند. این قلعه در اواخر دهه 1700 ساخته شده استو یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های کاربردی شهر دبی محسوب می‌شود. در تاریخچه امارات آمده است که در طول قرن‌ها از این ساختمان برای انبار مهمان، زندان، پست دفاعی و همچنین برای سکونت حاکم دبی استفاده شده است. قلعه الفهیدی در سال 1971 به دستور  راشد بن سعید آل مکتوم، به عنوان موزه ملی دبی مورد استفاده قرار گرفت که در آن، انواع مصنوعات باستانی و اسلحه‌های سنتی نگهداری می‌شود.

گالری هنری XVA

گالری هنری XVA یکی از بهترین و برجسته‌ترین گالری‌ها در سطح خاورمیانه است که در آن بسیاری از آثار هنری و نقاشی هنرمندان عرب وجود دارد. این گالری، هشت اتاق پذیرایی دارد که به دلیل خدمات فوق‌العاده‌ای که دارد در سطح مدرنترین هتل‌های جهان قرار دارد. 

یکی از نکات جالبی که در گالری هنری XVA با آن مواجه می‌شوید، این است بر روی بام آن، صندلی‌هایی از جنس سنگ ساخته شده است که برای استراحت و استفاده از فضای باز می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نمایشگاه هنری SIKKA

نمایشگاه هنری SIKKA یکی دیگر از جذابیت‌های دهکده توریستی Al Bastakiya است که سالانه مصادف با هفته هنر در ماه مارس، در این مکان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های هنری و آموزشی و همچنین مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های اجرایی و هنری برگزار می‌شود که اگر خوش‌شانس باشید، سفر شما با این نمایشگاه هنری هماهنگ می‌شود و می‌توانید از وجود آن در این مکان، لذت ببرید.

بازار خرید Al Bastakiya

دهکده البستکیه، علاوه بر خانه‌های قدیمی و جاذبه‌های دیدنی و گردشگری، بازار خرید فوق‌العاده‌ای دارد که در حقیقت یکی از مهمترین مراکز خرید دبی به شمار می‌رود. در این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک، خوراک، صنایع دستی، طلا و جواهرات مختلف را تهیه کنید.

 در بازار خرید Al Bastakiya علاوه بر خرید، می‌توانید از اجرای موسیقی زنده نیز لذت ببرید.

سخن آخر

دهکده توریستی Al Bastakiya یکی از جذابیت‌های فوق‌العاده کشور امارات است که در آن هنر و معماری با هم تلفیق شده‌اند و جذابیت خاصی دارد. این مکان، ساختار تاریخی دارد و تاریخچه دبی را در طول قرن‌ها به تصویر می‌کشد. بنابراین اگر به فکر یک سفر سیاحتی هستید می‌توانید با تهیه ویزای دبی به این شهر سفر کنید و در کنار بازدید از مکان‌هایی مثل پارک‌های آبی زیبا و برج‌های آسمان خراش، به دیدن این دهکده تاریخی بروید و از فضای جذاب و هنری آن لذت ببرید.

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید