ورود به حساب کاربری
خانه سعید آل مکتوم

یکی از مکان‌های تاریخی و جاذبه گردشگری شهر دبی و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی است که سالیانه تعدادی زیادی از گردشگران از مناطق داخل و خارج امارات را به خود جذب می‌کند. این خانه محل سکونت حاکم پیشین دبی، سعید آل مکتوم بوده ‌است. شما هم می‌توانید با گرفتن ویزای دبی و سفر به این شهر از این خانه بازدید کنید. 

خانه شیخ سعید آل مکتوم، مشرف به نهر دبی، با دیوارهای عتیقه، درها و بالکن‌های آن که هنوز هم داستان‌ها و حکایت‌های تاریخی را روایت می‌کند و یک شاهکار معماری است که چشم‌ها و ذهن‌ها را به خود جذب می‌کند.

در ساخت خانه سعید آل مکتوم از معماری خانه‌های قدیم ایران در ناحیه کویر و جنوب ایران الهام گرفته‌شده‌ است. این خانه در سال 1896 از مرجان پوشیده از آهک و ماسه ساخته شده است و در منطقه امن آل شیندقا قرار دارد و به‌عنوان یک منطقه مسکونی امن در منطقه حاکم دبی در امارات متحده عربی طراحی‌شده است. این خانه در عهد مکتوم بن حشر آل مکتوم بنیادگذاری شده است، و تا نهایت حاکم سعید آل مکتوم که در مقر حاکم بوده است. 

 

تاریخ و مکان جغرافیایی خانه سعید آل مکتوم

 

خانه سعید آل مکتوم مشرف‌به خلیج‌فارس از سال 1912 تا 1958 محل سکونت شیخ سعید آل مکتوم بوده و بسیاری از فرزندان و نوه‌های وی در آن دوره متولدشده و در ساختمان آن خانه بزرگ‌شده‌اند. معماری و طراحی خانه شما را وادار می‌کند که در زمان به دوران حکومت حاکم سفر کنید.

این خانه در نزدیکی دهکده هریتیج و دهکده غواصی واقع شده است و منزل حاکمان دبی در قرن 19 بوده که به‌طور کامل بازسازی شده و به یک خانه تبدیل شده است. موزه عکس‌ها، جواهرات، توپ‌ها و موارد دیگر، نگاهی اجمالی به تاریخ دبی باستانی به گردشگر می‌دهد این موزه دارای سکه‌ها و تمبرهای پستی قدیمی است به‌علاوه حاوی اسناد ارزشمند، نامه‌ها، معاهدات، نقشه‌ها و دست‌نوشته‌هایی است که تاریخ دبی مدرن را به تصویر می‌کشد.

 

حتما پس از گرفتن ویزای دبی و سفر به این شهر از خانه سعید آل مکتوم دیدن کنید زیرا این خانه به‌خودی‌خود یک شاهکار معماری است و برنده جایزه سازمان شهرهای عربی برای حفظ بناهای میراثی شده است، به دلیل اینکه شامل سکه‌های کمیاب، صنایع‌دستی و نقاشی‌های تصویری است که بازدیدکنندگان را با خود به سفر قرن‌ها پیش می‌برد.

 

شیخ سعید آل مکتوم این خانه را به سبک خلیج‌فارس ساخته است تا نمونه‌ای شگفت‌انگیز از طراحی اسلیمی را با سقف بلند آن بر اساس ستون‌ها، ورودی‌های قوسی شکل و پنجره‌های کنده‌کاری‌شده نشان دهد.

معماری خانه سعید آل مکتوم

 

خانه سعید آل مکتوم از یک حیاط بزرگ تشکیل‌شده که در دور آن، پنج بخش مستقل برای زندگی پنج خانواده در نظر گرفته‌شده است. هر بخش شامل یک ایوان، مهمان‌خانه و تعدادی اتاق است. بادگیرها، درب‌ها و پنجره‌های کنده‌کاری‌شده، نورگیرهای مشبک چوبی و گچی همه و همه تصویرگر خانه‌های قدیمی دبی هستند. 

این خانه از یک گروه اتاق تشکیل‌شده است و در طبقه همکف یک اتاق اجتماع بزرگ (مجلس)، یک اتاق نشیمن مجلل، فروشگاه‌ها و یک آشپزخانه باز به یک حیاط مرکزی است که با دیوارهای بلند احاطه‌شده است تا از بادهای گرم کویر محافظت شود.

 

طبقه فوقانی شامل چندین اتاق‌خواب و بالکن مشرف‌به نهر دبی است و نمای خانه تحت تسلط برج‌هایی است که قدیمی‌ترین سیستم تهویه مطبوع در جهان محسوب می‌شود و همچنین برجی با چهار پنجره. 

مساحت این بنا در حدود ۳۶۰۰ مترمربع است. خانه مذکور در سال ۱۹۸۶ میلادی توسط شهرداری دبی بازسازی شده است و هم‌اکنون موزه ملی اسکناس و عکس‌های تاریخی از شهر دبی و همچنین موزه عکس‌هایی از خانواده حکمرانان این شهر است. همچنین خانه «عبید بن ثانی» وزیر سعید آل مکتوم در این منطقه قرار دارد که مانند ساختمان‌های نامبرده نیز بازسازی شده است و قرار است که آن را هم موزه کنند.

 

از ساختار معماری بی‌عیب و نقص این کاخ بزرگ اما ساده که حاکم و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کردند شگفت‌زده خواهید شد. خانه سعید آل مکتوم به‌عنوان دلیلی بر میزان گشودگی حاکم به زندگی خود و رابطه نزدیکی که او را با مردم دبی پیوند می‌دهد ارائه می‌شود و این از نزدیکی کاخ به خانه‌های اطراف آن منطقه مشهود است. همچنین ساختار بیرونی خانه که بدون دیوار است، فضای بسیار گرم و دل‌نشینی را برای کاخ فراهم می‌کند.

اگرچه فضای داخلی خانه از بیرون خیلی جادار به نظر نمی‌رسد، اما بسیار بزرگ و باز است، بخشی از طراحی معماری ایده آلی که می‌خواست بر سادگی زندگی تمرکز کند. این کاخ نیز مانند دیگر خانه‌های دبی به سمت مکه بوده که نشان‌دهنده ارادت مذهبی خانواده بود.

از دیگر عوامل مذهبی خانه سعید آل مکتوم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اتاق مهمان یکی از اولین اتاق‌هایی است که در سمت راست خانه قرار دارد که در دین مبین اسلام به‌عنوان فرخنده‌ترین وجه به شمار می‌رود. آشپزخانه در قسمت جنوبی خانه قرار داده‌شده بود تا امکان تهویه هوا را فراهم کند و از پخش بخار و دود به بقیه خانه جلوگیری کند. بازدید از این خانه شما را به تحسین سادگی حاکم وا‌می‌دارد و فلسفه و انتظارات زندگی شیخ سعید آل مکتوم را به‌وضوح نشان می‌دهد.

با گرفتن ویزای دبی و سفر به این شهر علاوه بر بازدید از مکان‌های گردشگری و تفریحی این شهر به اطلاعات تاریخی خود در مورد این شهر اضافه کنید. 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید