ورود به حساب کاربری
با گجیا (Ghuzi) یکی از گران‌ترین غذاهای دبی آشنا شوید

وقتی با ویزای دبی به امارات سفر می‌کنید علاوه بر جاذبه‌های گردشگری تاریخی، تفریحی و حتی زیارتی، گزینه‌های زیادی هم برای شکم گردی یا گردشگری غذایی دارید. در دبی هم رستوران‌های ارزان قیمت پیدا می‌کنید و هم رستوران‌های لوکس که بسته به انتخاب و بودجه‌ای که برای سفر در نظر دارید باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما سؤال اینجاست که در دبی غذا چی بخوریم؟ کدام غذاها از همه معروف‌تر هستند. در دبی تنوع غذایی بسیار بالاست و انواع غذاهای ایرانی، عربی، لبنانی و بین المللی تا دلتان بخواهد توسط بهترین سرآشپزهای دنیا طبخ می‌شوند. یکی از بهترین و البته گران‌قیمت‌ترین غذاهای دبی، گجیاست که به آن Khuzi یا Ouzi هم می‌گویند. در ادامه بیشتر با این غذای لذیذ و خوشمزه دبی آشنا خواهید شد.

گجیا را چطور درست می‌کنند؟ با چه موادی طبخ می‌شود؟

قبل از اینکه غذای گجیا را سفارش دهید ابتدا بد نیست با ترکیبات و مخلفات آن آشنا شوید و شیوه طبخ آن را بدانید تا اگر به مزاج و علاقه شما خوش می‌آید این غذای گران‌قیمت را سفارش دهید.

اول ‌از همه باید بدانید که این غذا برای گیاهخواران مناسب نیست و این ظرف غذایی از گوشت بره یا گوسفند همراه با برنج یا پاستا و کمی ادویه تشکیل شده است. در ادامه مواد مورد نیاز غذا گجیا را مشاهده می‌کنید:

 

 

مواد مورد نیاز برای غذای گجیا

مواد مورد نیاز

مقدار مورد نیاز

کتف بره

2 کیلوگرم

نمک کوشر یا پودر فلفل

در حد مزه دار شدن

زنجبیل پوست کنده

حدود 80 سانتیمتر

سیر

5 حبه

رشته زعفران

2 رشته

روغن زیتون

4 قاشق غذاخوری

پیاز تکه شده

2 تکه

غلاف هل

6 تکه

میخک

4 دانه

برگ بو

3 تکه

چوب دارچین

2 تکه

دانه فلفل سیاه

1 قاشق غذاخوری

روغن حیوانی

یک چهارم فنجان

رب گوجه

2 قاشق غذاخوری

 

 

برای برنج و سیب زمینی

 

مواد مورد نیاز

مقدار مورد نیاز

برنج باسماتی

2 فنجان

سیب زمینی انگشتی

05 کیلوگرم

روغن زیتون

6 قاشق غذاخوری

سرکه بالزامیک

1 قاشق غذاخوری

خردل دیژون

1 قاشق غذاخوری

آب پرتقال

2 قاشق غذاخوری

آروگولا

2 فنجان

توت خشک

نصف فنجان

پسته

نصف فنجان

کلمانتین (یک نوع نارنگی)

برای تزیین

 

همانطور که مشاهده کردید غذای گجیا دبی برای گیاهخواران مناسب نیست و پروتئین گیاهی بسیار زیادی دارد. اما این غذا در رستوران‌های دبی چطور طبخ می‌شود تا شما نوش جان کنید.

دستور پخت غذای گجیا

  • یک کاسه بردارید و حدود 7 سانت از زنجبیل، 2 حبه سیر و یک رشته زعفران را داخل آن بریزید و با هم کامل مخلوط کنید. گوشت بره یا گوسفند خشک شده را بردارید و به مخلوط اضافه کنید و داخل آن فرو ببرید.
  • ماهیتابه با عمق زیاد بردارید و کمی روغن درون آن بریزید. گوشت گوسفندی را همراه با استخوان درون آن بریزید و شعله گاز را روشن کنید و به مدت 20 دقیقه بپزید. در این حین هر دو طرف گوشت را در ماهیتابه سرخ کنید. گوشت گوسفند وقتی به رنگ قهوه‌ای تبدیل شود یعنی کاملا پخته است.
  • بعد از اینکه گوشت شما کاملا پخت، آن را از ماهیتابه بیرون بیاورید و روی بشقاب بگذارید و چربی‌های اضافه را با یک پارچه یا دستمال نرم جدا کنید.
  • بار دیگر روغن درون ماهیتابه بریزید و پیاز به آن اضافه کنید تا زمانی که رنگ آن قهوه ای می‌شود و بافت نرم پیدا می‌کند حرارت دهید
  • سپس 3 حبه سیر، زنجبیل، غلاف هل، میخک، برگ بو، چوب دارچین، دانه فلفل و یک رشته زعفران و گوشت مرحله قبل را درون ماهیتابه بریزید.
  • آب به ماهیتابه اضافه کنید تا جایی که روی گوشت را بگیرد. سپس حرارت بدهید تا آب به جوش بیاید و ترد شود. حدودا 2 ساعت زمان نیاز دارد. پس از آن استخوان‌ها را از گوشت جدا کنید.
  • گوشت را روی سینی فر بگذارید و در اون در دمای 325 درجه قرار دهید. سپس مایع گوشت را از آن جدا کرده و کمی روغن حیوانی و رب گوجه روی گوشت بمالید. دوباره به مدت 1 تا 1.5 ساعت حرارت بدهید تا کاملا سرخ شود.
  • برای برنج و سیب زمینی، برنج را به خوبی با آب شستشو دهید تا تمیز شود. سپس تا روی برنج آب بریزید و اجازه بدهید 30 دقیقه زمان بگذرد.
  • سینی فر را بردارید و کمی روغن بریزید و سپس سیب‌زمینی‌ها را به همراه کمی نمک و فلفل درون آن بغلتانید. سیب‌زمینی‌ها را جای درست سینی فر بگذارید و تا زمانی که کاملا بپزند و ترد شوند حرارت دهید.
  • ماهیتابه دسته بلند بزرگ بردارید و 3.5 فنجان گوشت گوسفندی پخته شده را درون آن ریخته و کمی هم برنج روی آن بریزید. با دمای کم آب را جوش بیاورید و به مدت 15 دقیقه اجازه پخت بدهید.
  • در همین حین یک کاسه بردارید و آب پرتقال درون آن بریزید و سپس خردل و سرکه به همراه نمک و فلفل درون آن بریزید و در نهایت روی آن را با آروگولا بپوشانید و با هم ترکیب کنید.

غذا بعد از پخته شدن آماده برای میل کردن است.

در رستوران‌های دبی برای سرو گجیا، برنج را درون دیس بزرگ قرار می‌دهند. سیب‌زمینی‌ها را به همراه مخلوط آروگولا روی آن می‌ریزند. گوشت گوسفندی یا بره هم در وسط دیس می‌گذارند و کمی هم کشمش بی‌دانه یا مویز و پسته روی آن می ریزند. در نهایت نیز با کلمانتین و آب خورشت گوشت در کناره‌های دیس غذا تزیین می‌کنند.

در برخی رستوران‌های دبی نیز غذای گجیا را به گونه دیگری سرو می‌کنند. در این رستوران‌ها غذای گجیا را با سیخ کباب همراه با ظرف سبزیجات و فندق روی برنج برای شما سرو خواهند کرد. این غذا به حدی معروف است که در سفر با ویزا دبی حتما باید طعم و مزه آن را امتحان کنید. شاید این وعده غذایی برای عرب‌های ساکن دبی یک وعده غذای معمولی باشد اما برای گردشگران به اندازه 3 وعده غذایی در یک وعده است.

بد نیست بدانید که غذای گجیا، غذای ملی امارات متحده عربی در ماه رمضان و سایر اعیاد یا مواقع خاص سال است.

کدام رستوران‌های دبی غذای گجیا طبخ می‌کنند؟

تقریبا تمام رستوران‌های لوکس و لاکچری دبی غذای گجیا را دارند و به حدی معروف است که اگر در سفر به دبی این غذا را میل نکنید، قطعا سفرتان چیزی کم دارد. رستوران‌هایی مثل رستوران بوقطیر در بندرگاه ام سقیم (Umm Suqeim) این غذا را در بالاترین کیفیت ارائه می‌کنند.

خانه غذا یا رستوران Karak House دبی که در دبی مال، خیابان فایننشال سنتر در داون تاون قرار گرفته یکی دیگر از رستوران‌های معروفی است که توصیه می‌کنیم برای سرو غذای گجیا به آنجا بروید.

جمع بندی مطالب

اگر با ویزا دبی قصد سفر به این شهر رویایی و فوق العاده زیبا و پر از گزینه‌های گردشگری، خرید و غذایی را دارید، غذای گجیا را به هیچ وجه از دست ندهید. با اینکه این غذا قیمت بالایی دارد اما حداقل ارزش یکبار امتحان کردن را خواهد داشت. توجه داشته باشید که این غذا سرشار از پروتئین‌های جانوری است و اگر فردی گیاهخوار هستید برای شما توصیه نمی‌شود.

منابع:

https://dubaitourpro.com/recipes-of-the-three-dubai-cuisines-myriad-people-love-ghuzi-al-harees-stuffed-camel/

https://www.uaevisaonline.com/articles/delicious-food-to-try-in-uae#:~:text=Ghuzi%20is%20also%20known%20as,vegies%20ad%20hazelnuts%20on%20rice.

https://www.adotrip.com/blog/famous-dishes-of-dubai

https://www.globotreks.com/posts-articles/7-dishes-try-dubai/

https://eatyourworld.com/blog/7-traditional-emirati-dishes-to-try-in-dubai/

https://www.karthfoodfactory.com/8-most-popular-dishes-of-dubai/

 

 

 

 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید