ورود به حساب کاربری
نحوه دریافت ویزای تحصیلی دبی ؛ جدیدترین قوانین و قواعد

در دهه‌های اخیر، میلیون‌ها ایرانی به دلایل مختلفی اقدام به مهاجرت مقطعی یا دائم از کشور کرده اند. وجود امکانات و موقعیت‌های بهتر برای زندگی، تحصیل، کار و ... در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی سبب شده است که در سال‌های گذشته بسیاری از دانشجویان یا نیروهای متخصص ایران تصمیم به مهاجرت به یکی از کشورهای دور یا نزدیک گرفته و پس از مدتی مقدمات حضور بستگان درجه یک خود را نیز در آن کشورها فراهم کنند. 

در بسیاری از کشورهای اروپایی صنعتی و توسعه‌یافته مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد و ... ایرانیان بسیاری زندگی می‌کنند و همچنین آمریکا و کانادا امروزه مقصد اول مهاجران ایرانی در دسته‌بندی‌های مختلف به شما می‌آیند که طوری که در بعضی از آمارهای رسمی حدود 3 تا 4 میلیون ایرانی در این دو کشور آمریکای شمالی سکونت دارند. 

اگرچه مقاصد مهم مهاجرتی ایرانیان همانند بسیاری از مردم کشورهای در حال توسعه در دهه‌های گذشته اروپای غربی و آمریکای شمالی یا استرالیا بوده است، اما امروزه و به خصوص در چند سال اخیر کشورهای آسیایی و حتی خاورمیانه‌ای نیز از این روند مهاجرتی ایرانیان بی‌نصیب نمانده اند و کشورهایی مانند چین، مالزی، اندونزی و حتی ترکیه و امارات از جمله مقاصد پرطرفدار ایرانیان برای گردشگری، تحصیل، اقامت و کار هستند. از بین کشورهای آسیایی و خاورمیانه‌ای موجود در لیست مقاصد مختلف مهاجرتی ایرانیان، نام کشور امارات و شهر دبی بیش از سایر شهرها و کشورها به چشم می‌خورد و ویزای دبی امروزه یکی از رایج‌ترین ویزاها جهت صدور برای ایرانیان عازم امارات است.

 به همین دلیل، در این نوشتار درباره دبی و مراکز گردشگری و آموزشی آن، دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر این شهر و مزایا و معایب تحصیل و سکونت در این شهر توضیحاتی ارائه شده است. همچنین نحوه دریافت ویزای تحصیلی دبی و قواعد و قوانین خاص آن نیز در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است.

 

دبی، مقصدی نزدیک و زیبا

نظر به افزایش مهاجرت‌های تحصیلی، کاری و اقامتی و همچنین سفرهای پی‌درپی تفریحی و دانشجویی ایرانیان به بسیاری از کشورهای جهان، امارات متحده عربی و بزرگترین شهر آن دبی نیز در همسایگی ایران و سواحل جنوبی خلیج فارس سالانه میزبان ده‌ها هزار ایرانی جهت انجام امور مختلف کاری و تحصیلی است. 

پیشرفت چشمگیر دبی در چند دهه اخیر به خصوص در بحث گردشگری، ساخت‌وساز، میزبانی از رویدادهای مختلف بین‌المللی، ورزشی و فرهنگی و بسیاری دیگر از جبنه‌های جذاب برای سفر مردم از جای‌جای جهان به این شهر ساحلی، سبب شده است تا دانشگاه‌های این شهر و همچنین بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان که اقدام به تاسیس پردیس خارجی در این شهر کرده‌اند پذیرای دانشجویان بین‌المللی مختلفی از سراسر کشورهای جهان از جمله ایران باشند. 

جاذبه‌های گردشگری مختلفی مانند برج خلیفه، برج عرب و برج پرنسس به همراه جزایر مصنوعی ساخته‌شده در خلیج فارس، پالم جمیرا، دبی مال، شهر رسانه‌ای و بسیاری از مراکز خرید، تفریحی، سرگرمی، هتل‌های لوکس و سازه‌های شگفت‌انگیزی که در این شهر قرار دارند می‌تواند مقصد بی‌نظیری برای دانشجویان ایرانی جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این شهر باشد.

از همین رو، دریافت ویزای دبی به دلیل سهولت، قیمت مناسب و نبود مشکلات سیاسی بین دو کشور برای ایرانیان بسیار ساده و سریع انجام می‌شود و برای حضور در دبی و شرکت در کلاس‌ها و مراکز آموزشی مختلف آن مشکلی برای ایرانیان وجود نخواهد داشت.

 

تحصیل در دبی، مزایا و معایب

تحصیل در کشورهای خارجی همان طور که اشاره شد امروزه در ایران و برای دانشجویان ایرانی تبدیل به یک فرصت و حتی هدفی بلندمدت در حین تحصیل در مقاطع پایینتر شده است. در دهه‌های گذشته دانشجویان ایرانی هزاران کیلومتر به کشورهای آمریکایی، استرالیایی و اروپایی سفر می‌کردند تا برای ادامه تحصیل و به دست آوردن فرصت‌های پژوهشی و شغلی مناسب با دانشجویان سایر کشورها به رقابت بپردازند. امروزه با توجه به شرایط سخت تحصیل در کشورمان ایران به خصوص در آموزش عالی و همچنین دارا بودن مزایای پرشمار آموزشی توسط کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، امارات و قطر و وجود مراکز آموزشی مدرن و دارای فناوری آموزشی روز دنیا، بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان هدف خود از ادامه تحصیل در خارج از کشور را حضور در یکی از دانشگاه‌های این کشورها قرار می‌دهند. دریافت ویزای تحصیلی دبی و ادامه تحصیل در این شهر می‌تواند برای آینده هر فردی چالش‌برانگیز، تعیین‌کننده و مهم باشد. از همین رو نیاز است تا با مزایا و معایب تحصیل در کشور امارات و شهر دبی آشنا شد.

مزایای تحصیل در دبی:

  •  دانشگاه‌های معتبر: به علت ثروت و امکانات زیاد کشور دبی، دانشگاه‌های معتبر و مختلفی در این کشور اقدام به پذیرش دانشجوی بین‌المللی می‌کنند. توان پشتیبانی مالی از دانشجویان و وجود انواع دانشگاه‌های علوم فنی، صنعتی، پزشکی، انسانی و .. در کنار مدارس بین‌المللی و کالج‌های معتبر همگی به عنوان مزایای تحصیل در این شهر شناخته می‌شوند.
  • نزدیک بودن به ایران: با یک پروازی حدودا دوساعته، مستقیم و ارزان می‌توانید در صورت دارا بودن ویزای این کشور، خود را به دبی برسانید. تشابه شرایط آب و هوایی این شهر با کشورمان ایران به خصوص مناطق جنوبی آن، و قرارگیری در مرز مشترک دریایی با سواحل نیلگون خلیج فارس می‌تواند از دیگر مزایای حضور در دبی بوده و همچنین می‌توان با ایرانیان پرشماری که در این شهر سکونت دارند نیز در ارتباط بود چرا که به دلایل مختلفی از جمله کار، تحصیل، ورزش و ... هموطنان پرشماری در این کشور سکونت دارند.
  • وجود شرکت‌های بین‌المللی برای اشتغال پس از تحصیل: با توجه به مشکلات موجود در ایران و کوچ شرکت‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی از کشور و مسائل اقتصادی شرکت‌های داخلی، حضور در دبی و تحصیل در یک دانشگاه بین‌المللی اماراتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای ادامه اقامت در این کشور به عنوان فرد شاغل پس از فارغ‌التحصیلی باشد.

معایب تحصیل در دبی:

  • گرمای بیش از حد هوا: برای ایرانیانی که عمدتا در نیمه شمالی کشور زندگی می‌کنند، تحمل گرمای طاقت‌فرسای امارات و شهر دبی بسیار مشکل است. اگرچه امروزه با پیشرفت فنآوری کلیه اماکن بسته این کشور دارای سامانه تهویه هوا و خنک‌کننده هستند اما به طور کلی تفاوت آب‌وهوا و تحمل آن برای ایرانیان سخت و دشوار است.
  • تحصیل به زبان انگلیسی یا عربی: یکی از چالش‌های دانشجویان در سرتاسر دنیا، حضور در یک مرکز آموزشی انگلیسی‌زبان است. با توجه به اینکه یکی از ملاک‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های بین‌المللی دانش زبان انگلیسی یا بعضا فرانسه است، بسیاری از دانشجویان مهاجر، کشوری انگلیسی‌زبان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند تا پس از پایان تحصیل در آن کشور شروع به کار کنند چرا که موسسات آموزشی زبان انگلیسی و منابع و کانال‌های رسانه‌ای مختلفی برای آموزش این زبان در سرتاسر دنسا وجود دارد. اگرچه کشور امارات به دلیل چندملیتی بودن دارای زبان‌های رایج مختلف و پرشماری است، اما به دلیل اینکه زبان رسمی این کشور عربی است، این مسئله می‌تواند برای دانشجویان ایرانی که به این زبان آشنایی ندارند در طولانی‌مدت مشکل ایجاد کند.
  • هزینه بالای شهریه دانشگاه‌ها، به خصوص برای مقاطع کارشناسی و کالج: با توجه به کیفیت آموزشی بالا و امکانات پرشماری که در دانشگاه‌های دبی و کشور امارات وجود دارد، هزینه استفاده از این امکانات و حضور در این مراکز آموزشی به عنوان دانشجو در قیاس با دانشگاه‌های معتبر داخلی بسیار بالا است و چنانچه بورسیه تحصیلی کامل یا بخشی از آن را دانشگاه مقصد تقبل نکند، دانشجو با مشکل مواجه خواهد شد. به عنوان مثال شهریه یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دبی رقمی در حدود 10 تا 17 هزار دلار است که علاوه بر آن باید هزینه‌های اسکان، رفت‌وآمد و خرید لوازم جانبی و سایر موارد را نیز به آن افزود. این مقدار هزینه‌ها و شهریه دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی حتی از این مقادیر نیز بالاتر است. 

با توجه به مزایا و معایبی که تحصیل در شهر دبی در قیاس با تحصیل در دانشگاه‌های دیگر نقاط جهان یا حتی دانشگاه‌های ایرانی دارد، می‌توان با توجه به اهداف شخصی و بودجه اقدام به انتخاب یکی از مراکز آموزشی این شهر نمود.

 

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برتر دبی

همان طور که اشاره شد، کشور امارات و شهر دبی که یکی از هفت شیخ‌نشین این کشور در کنار ابوظبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام القوین است دارای دانشگاه‌ها، کالج‌های بین‌المللی و مراکز آموزشی معتبری است که شهر دبی با توجه به قرارگیری در مرکز این کشور، ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با سایر نقاط جهان، قرارگیری چند شرکت بزرگ هواپیمایی بین‌المللی در آن و همچنین جمعیت بیشتر نسبت به سایر شیخ‌نشین‌‌های خلیج فارس از موقعیت بهتری برای جذب دانشجویان برخوردار است. 

1) دانشگاه آمریکایی دبی:

با توجه به روابط دوستانه شیخ‌نشین دبی و در کل کشور امارات متحده عربی با ایالات متحده آمریکا، دانشگاه‌ها و مراکز اموزشی معتبر آمریکایی در این شهر تاسیس شده اند که از میان آنها می‌توان به دانشگاه آمریکایی دبی اشاره کرد. این دانشگاه که در سال 1995 در شهر دبی تاسیس شده است دارای آموزشکده‌های مختلفی از جمله مدرسه طراحی معماری و هنر، مدرسه مدیریت کسب و کار، مدرسه ارتباطات محمد بن راشد و مدرسه علوم مهندسی است.

2) دانشگاه کانادایی دبی:

دانشگاه کانادایی دبی که به اختصار با عنوان CUD شناخته می‌شود دارای یک محوطه سرپوشیده بسیار تماشایی در قلب شهر دبی است که در سال 2006 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای چهار دانشکده اصلی طراحی داخلی و معماری، علوم و هنرهای ارتباطی، علوم و فناوری کاربردی و مهندسی و همچنین مدیریت است. برنامه آموزشی این دانشگاه بر پایه و هم‌تراز با سایر دانشگاه‌های کانادایی ارائه می‌شود.

3) دانشگاه ولونگنگ دبی:

دانشگاه ولونگنگ یک دانشگاه معتبر استرالیایی است که در کشور دبی پردیس مستقلی تاسیس کرده است. این دانشگاه در شهر دبی در سال 1993 افتتاح شده است و تا کنون از 108 کشور جهان دانشجو پذیرش نموده است. این دانشگاه در مجموع دارای 3500 دانشجو است که علی‌رغم نام‌گذاری آن به دانشگاه ولونگنگ استرالیا به صورت کاملا خودمختار و مستقل عمل می‌کند.

 

نحوه دریافت ویزای تحصیلی دبی

زیرساخت‌های مدرن شهر دبی، دانشگاه‌های پرتعداد و معتبر بین‌المللی و پردیس‌های مراکز آموزشی مشهور جهان در این شهر، امنیت بالای کشور امارات و شهر دبی، شهریه پایین‌تر دانشگاه‌های دبی نسبت به سایر کشورهای جهان مانند ایالات متحده، انگلستان، کانادا، استرالیا و اروپا و بسیاری از دلایل دیگر سبب شده است تا دبی علاوه بر قرارگرفتن در صدر مقاصد گردشگری بسیاری از مردم دنیا، جهت ادامه تحصیل نیز یک مقصد پرطرفدار و هیجان‌انگیز نام بگیرد. 

برای دریافت ویزای تحصیلی دبی، درخواست‌کننده باید مدارک زیر را برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه دهد. باید به خاطر داشت که ویزای تحصیلی دبی به صورت 12 ماهه صادر می‌شود و دانشجویان باید 1 تا 2 ماه پیش از آغاز ترم خود اقدام به دریافت ویزای تحصیلی دبی کنند.

پاسپورت معتبر به همراه چهار برگ کپی

12 قطعه عکس با سایز پاسپورت دارای پس‌زمینه سفید

پذیرش دانشگاهی از امارات متحده عربی

تمکن مالی برای تایید توان پرداخت هزینه‌های جاری زندگی و تحصیل

توافق‌نامه اسکان. در صورتی که دانشگاه برای دانشجو خوابگاه یا محل اسکان تهیه می‌کند، باید دانشجو نامه آن را به همراه داشته باشد.

کپی تاییدیه دریافت شهریه توسط دانشگاه برای سال تحصیلی پیش رو

کپی رسید پرداخت هزینه صدور ویزا

به همراه داشتن مدارک کارشناسی برای دانشجویان درخواست‌کننده ویزای تحصیلی جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکتری و ... .

انجام آزمایش‌های پزشکی مختلف پس از ورود به دبی. آزمایش‌های پزشکی انجام‌شده بر روی دانشجو عبارت اند از آزمایش‌های بالینی و سی‌تی‌اسکن جهت تشخیص ویروس HIV، هپاتیت B و C، جذام، سفلیس و سل. در صورتی که دانشجو هر کدام از این بیماری‌ها را داشته باشد از دبی دیپورت می‌شود، به جز در مواقعی که تست سفلیس مثبت باشد چرا که می‌توان آن را درمان نمود.

دریافت ویزای دبی و حضور در این شهر چه به عنوان گردشگر و چه برای سفرهای کاری و دانشجویی می‌تواند چالشی هیجان‌انگیز باشد. با توجه به تاسیس دانشگاه‌های معتبری در این کشور در چند دهه گذشته، مقصد بسیاری از دانشجویان جهان از جمله دانشجویان ایرانی این شهر زیبا در حاشیه خلیج فارس است تا علاوه بر استفاده از امکانات تحصیلی و آموزشی بالا، از مراکز گردشگری و تجاری پرشمار آن نیز استفاده کنند. دریافت ویزای تحصیلی دبی قواعد و قوانین خاصی داشته که با رعایت آنها می‌توان برای حضور در این شهر و ادامه تحصیل به عنوان دانشجو یا دانش‌آموز اقدام کرد.

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید