ورود به حساب کاربری
قاب دبی؛ دریچه‌ای روبه آینده دبی

دبی با جاذبه‌های توریستی خلاقانه زیادی که دارد هر بار باعث سورپرایز شدن مسافر‌ها و توریست‌ها می‌شود. جالب است بدانید بزرگ‌ترین قاب یا فریم جهان در شهر دبی بوده و به نام قاب دبی شناخته می‌شود. در این صفحه قصد داریم این جاذبه توریستی متفاوت را بررسی کنیم و هر آنچه لازم است راجع‌به قاب دبی مثل موقعیت مکانی، ساعت بازدید، امکانات، قوانین و... بدانید را به شما توضیح دهیم. 

قاب دبی که یکی دیگر از نمادهای شهر دبی محسوب می‌شود در پارک زعبیل قرار دارد. این پارک مکانی برای نمایش تلفیق سنت و مدرنیته است. این قاب در اصل باهدف نمایش تصویری از گذشته و آینده دبی به‌صورت هم‌زمان طراحی و ساخته شده است و سعی در ایفای نقش به‌عنوان دروازه آینده شهر دبی دارد.

عبور از قاب دبی و ورود به پارک بسیار زیبای زعبیل احساس عبور از یک دریچه زمان که رو به آینده است ایجاد می‌کند. بازدید از این سازه شگفت‌انگیز و متفاوت به بازدیدکنندگان این ایده را می‌دهد که می‌توانند با نگاه با گذشته، آینده درخشانی که دبی برای خود ترسیم کرده را مشاهده کنند. اما تنها این ویژگی نیست که توریست‌ها را به سمت این قاب جذب می‌کند.

 

تاریخچه و معرفی قاب دبی

طرح قاب دبی توسط معمار ایتالیایی فرناندو دونیس ارائه شده است. این طرح از میان 926 طرحی که در مسابقه معماری بین‌المللی آسانسور تایسن کراپ در سال 2009 به رقابت پرداختند برگزیده شد تا نمایش دهنده چهره نوین دبی باشد. 

ارتفاع این قاب 150.24 متر بوده و عرض آن 95.53 متر است. این قاب با طرح و نقوشی بسیار جذاب طراحی شده و در ساخت آن 2000 تن فولاد بکار رفته است. معماری این قاب به‌گونه‌ای است که در آن می‌توان بخش‌های قدیمی و سنتی شهر دبی و هم‌زمان محله‌های جدید و مدرن آن را مشاهده کرد و به همین دلیل دقیقاً مانند قابی که نشان‌دهنده آینده است عمل می‌کند. 

پروژه قاب دبی با پشتوانه دولت امارات و شهرداری این شهر، در سال 2013 کلید خورد و در ژانویه 2018 افتتاح شد. در سال 2020 نیز لوگوی اکسپو دبی با الهام‌گیری از نقوش طلایی زیبایی که روی قاب قرار دارد طراحی شد تا نشان‌دهنده تأثیر این قاب روی آینده دبی باشد. 

 

بخش های مختلف قاب دبی

قاب دبی از 4 بخش اصلی یعنی ورودی، آسانسور، گالری و خروجی تشکیل شده است که هرکدام امکانات ویژه خود را دارند. در قسمت ورودی شما می‌توانید در محوطه‌ای که نمایانگر زیست‌بوم امارات بوده و پر از درخت نخل است اتراق کرده و عظمت قاب را مشاهده کنید. بیشتر بازدیدکنندگان در قسمت ورودی ایستاده و چارچوب رنگی قاب و دو آسانسور باشکوه آن را مشاهده می‌کنند.

با عبور از قسمت ورودی می‌تواند به‌وسیله پله‌برقی به طبقه اول رفته و در لابی این قاب که دکوراسیونی مدرن دارد به تماشای تابلوهایی قدیمی از بزرگان دبی و گذشته این شهر مشغول شوید. تابلوهای موجود در این بخش از قاب دبی، چندبعدی و متحرک هستند. 

آسانسورهای قاب دبی یکی دیگر از امکانات مدرنی است که می‌توانید از آن دیدن کنید. آسانسورها شیشه‌ای بوده و تا آخرین طبقه قاب یعنی طبقه 48 بالا می‌روند. مشاهده شهر از درون آسانسور که طبقه اول تا آخر را در 75 ثانیه طی می‌کند تجربه بسیار لذت‌بخشی است.

طبقه آخر قاب دبی همان قسمت گالری است که شامل ضلع بالایی ساختمان با 95 متر طول است. کف گالری شیشه‌ای بوده و همین باعث هیجان‌انگیز بودن بازدید از قسمت‌های مختلف گالری که شامل اطلاعاتی از گذشته و پروژه‌های پیشروی شهر دبی و اوضاع فرهنگی آن است خواهد بود.

برای خروج از قاب دبی نیز در طبقه اول یک تونل به نام تونل مدرن در نظر گرفته شده و بازدید از آن مثل سفر به آینده است. در این تونل فیلم کوتاهی از دبی در سال 2050 پخش می‌شود که شامل هایپر لوپ، ماشین‌های پرنده، ساختمان‌های بسیار مدرن و روبات‌ها است.   

 

امکانات تفریحی قاب دبی

امکانات تفریحی فریم دبی دلیل دیگری است که توریست‌ها را به بازدید از این قاب ترغیب می‌کند. اولین امکاناتی که از نظر هر توریستی جذاب به نظر می‌رسد، کافه و رستوران است. لذت خوردن نوشیدنی‌های لذت‌بخش هم‌زمان با تماشای شهر دبی از بالای قاب، توسط کافه کوچکی که در طبقه آخر قرار دارد فراهم شده است.

هنگام خروج از قاب نیز شرایطی فراهم شده که بتوانید با قاب عکس سلفی گرفته و تصویرتان را چاپ کنید. همچنین به شما اجازه داده شده که در طبقات بالا از خودتان سلفی بگیرید و مناظر خیره‌کننده‌ای که پیشِ چشمتان قرار دارد را ثبت کنید.

یک آب‌نمای بسیار زیبا در کنار قاب وجود دارد که می‌توانید شب‌ها از مشاهده رقص نور با رنگ‌های مختلف آن لذت ببرید. جمع‌شدن کنار آب‌نما یکی از تفریحات بسیار لذت‌بخش است که گاهی با پخش موسیقی زنده همراه بوده و باعث ثبت خاطراتی شیرین در ذهن مسافران می‌شود.

در نهایت با بازدید از فروشگاه سوغات قاب دبی می‌توانید بهترین سوغاتی ممکن را تهیه کنید. در طبقه منفی 1 این قاب فروشگاهی از انواع برندهای ماگ و لوازم تزیینی با طرح قاب وجود دارد که می‌توانید از آنها خرید کرده و یک یادگاری از قاب داشته باشید.  

 

قوانین بازدید از قاب دبی

برای بازدید از قاب دبی لازم است به نکاتی مثل تحویل چمدان در لابی قاب، ممنوع بودن ورود حیوانات خانگی، ترجیحاً تهیه بلیت ورود به قاب به‌صورت آنلاین و پوشیدن لباسی که شانه‌ها و زانوها را بپوشاند دقت کنید.

 

حقایقی جالب درباره قاب دبی که باید بدانید

 قاب دبی به‌عنوان بزرگ‌ترین قاب دنیا، دارای حقایقی شگفت‌انگیز است که دانستن بعضی از آنها جالب است. در قسمت جنوبی فریم دبی محله‌های قدیمی دبی مثل دیره و کرامه و در قسمت شمالی آن بخش‌های مدرن شهر مثل برج خلیفه و مراکز خرید جدید دیده می‌شود که باهدف قاب کاملاً همخوانی دارد.

نمای قسمت بالایی قاب و آسانسور شیشه‌ای آن هر دو نمایی 360 درجه دارند که امکان مشاهده هم‌زمان تمام بخش‌های شهر دبی را فراهم کرده‌اند. 2600 مترمربع شیشه در ساخت این قاب بکار رفته و قسمت خارجی قاب با 15000 مترمربع فلز ضدزنگ پوشش داده شده است. همچنین در ساخت قاب از 3600 مهندس، تکنسین، معمار و کارگر استفاده شده است. 

 

هزینه بلیت و ساعت بازدید از قاب دبی

بازدید از قاب دبی هر روز از ساعت 9 تا 21 امکان‌پذیر است. به دو روش حضوری و آنلاین می‌توان بلیت بازدید از قاب را فراهم کرد. برای خرید حضوری باید به گیت شماره 4 پارک زعبیل رجوع کنید. هزینه خرید بلیت نیز برای بزرگسالان 13.5 دلار است. این هزینه برای کودکان زیر 3 سال رایگان بوده و برای کودکان 3 تا 12 سال 5.4 دلار است. 

 

لوکیشن قاب دبی کجاست؟

قاب دبی در کشور امارات، شهر دبی، پارک زعبیل، چندقدمی ایستگاه مترو الجافلیه، گیت چهارم پارک قرار دارد. اگر روی گوگل‌مپ به دنبال قاب دبی یا دروازه دبی هستید تنها کافی است پارک زعبیل را که به‌وضوح روی گوگل‌مپ نمایش‌داده‌شده پیدا کنید. 

 

نحوه دسترسی به قاب دبی چگونه است؟

برای دسترسی به قاب دبی می‌توانید از مترو، تاکسی یا اتوبوس شهری استفاده کنید. از هر ایستگاه تاکسی که در این شهر قرار دارد می‌توانید به‌راحتی به قاب دسترسی یابید. برای استفاده از مترو نیز تنها کافی است در ایستگاه الجافلیه پیاده شوید. اگر هم قصد استفاده از اتوبوس دارید باید بدانید که اطراف قاب چندین ایستگاه اتوبوس دارد که از هر جای شهر می‌توان به این ایستگاه‌ها دسترسی داشت. 

 

حرف آخر 

در این صفحه فریم دبی یعنی قابی که بتوان با مشاهده آن گذشته و آینده شهر دبی را مشاهده کرد بررسی کردیم. این قاب که بزرگ‌ترین قاب جهان است از 4 بخش تشکیل شده که هر کدام امکاناتی ویژه برای مسافران فراهم کرده‌اند. این بخش‌ها شامل آسانسور شیشه‌ای، موزه گذشته و آینده، گالری با کف شیشه‌ای و... است.

نکته مهم درباره قاب دبی این است که توانسته دریچه‌ای به آینده دبی بگشاید و مانند قابی به آینده عمل کند. بسیاری از مسافران که درک درستی از آینده دبی ندارند می‌توانند با بازدید از این قاب دریچه‌ای جدید به آینده این شهر گشوده و با سفر به آینده، به‌راحتی آن را مشاهده کنند. 

 

برای ثبت درخواست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید